onsdag 4 mars 2009

Mary har ju blivit blind....


Jag lullar runt lite på dagarna - någon timme är jag på jobbet och några timmar i soffan framför teven. Jag har börjat bli inbiten "Hem till gården-tittare" och "Lilla huset på prärien-tittare och gråtare.." Ja, vad ska jag säga.....Mary har ju blivit blind...

Många har undrat (mjä, kanske ingen egentligen, men visst låter det bra att börja en mening så?) hur det ligger till med min kroppsbehåring och jag får väl säga att det är blandat.

Några hårstrå växer fortfarande bak i nacken annars har jag bara diffusa luddiga fjun på skallen - bortsett från ett på den vänstra sidan av pannan. Det står stolt och vajar i vinden och jag tycker att det är synd att rycka bort det. Det har blivit som en symbol - som fågel Fenix ungefär....

På benen växer inte många strån. Jag rakade mig precis i början av första cellgiftsbehandlingen och de har inte kommit tillbaka. Samma med håret under armhålorna - och könshåret.

De hårstråna saknar jag inte och det är bara skönt att slippa hålla på att raka och raka och raka för att sedan nästa dag mötas av vassa små stubb igen...

Jag har fått behålla mina ögonfransar och ögonbryn - än så länge... Ta i trä, ta i trä, tvi tvi tvi kattafan.....(tittar mig över vänstra axeln...- visst är det väl vänstra, va...när det går en svart katt över vägen...??), men jag har ju tre cellgifter kvar att ta, så....man vet ju aldrig.

Så summan av kardemumman... Det är väl egentligen bara håret på skallen som jag saknar...
Och oj, vad jag saknar det nu. Att sätta upp i klämmor, gummisnuddar eller bara knyta överhåret och köra en penna igenom....

Tanten bredvid oss (hon är över nittio...) var ute och räfsade idag när jag gick ut för att slänga sopor. Hon tittade väldigt underligt på mig med avsmalnade ögon och nånstans kunde jag höra hennes tankar...

"Har hon nu gått och blivit muslim? Visst är det väl dem som går runt med sjalar runt huvudena... (räfs, räfs) Undrar om hon ska göra en minaret av skorstenen och väcka mig varje morgon med dagens ord från Koranen. (räfs, räfs) Behöver hon inte bygglov till det? Kan jag sätta mig emot ett religionsbyte, tro? Jag måste ringa kommunen....."

Jag har varit och tagit blodprov idag och peppar, peppar, så har de inte ringt så då tror jag helt sonika att jag har bra värden. Hurra!

Imorgon är det spolning av picc-line, L har fotbollsträning och dessutom har jag själv bokat in en klippning för båda av barnen, så det blir fullt upp hela dagen...

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Hej! Har läst din blogg ett tag nu, du är för skoj mitt i allt elände.
    Älskar din beskrivning av tanten, räfs,räfs..muslim..hahahah..
    Hoppas att dina värden är bra nu.
    Kram Ellen

    SvaraRadera
  2. Själv låg jag i skiten igår... kände mig liten.. fick lugnande.. och plötsligt så hade jag en sval sommarvind kring pannan och beachen var attans skön..

    Kram Pys

    Ps. Håret växer ut igen vet du... och då kliar det överallt...

    SvaraRadera
  3. Håller med "Ellen".
    Du har en skön distans till din sjukdom och jag tror att just det ger dig kraft.
    Ha en skön helg, släng in lite löv på grannens tomt så hon har lite att göra...
    Kram SiS

    SvaraRadera