tisdag 10 mars 2009

Kommer du att sakna ditt bröst?

Så sa en kompis till mig innan idag och plötsligt så slog det mig på riktigt.

Herregud! Jag ska bli av med ett bröst!

Det bröstet som alltid har suttit på mig, ska bort.
Det ska slängas i en sån där rostfri skål - en sån som finns hos Dr House och Greys Anatomy.
Det ska ligga där blodigt och med en tumör i, för att sedan skäras i och analyseras av grönklädda kirurger och labmänniskor.

Och sen, ja, vad händer sen med det då? Ska det slängas i korgen för kemiskt avfall eller ska det läggas i en glasburk med genomskinlig sörja och stå bredvid en halv hjärna på en hylla i ett lab?

Var blir alla bortskurna kroppsdelar av egentligen?

Jag ska gå på stranden med ett bröst och en geléprotes!

Jag har nog inte riktigt funderat ut vad det här innebär för mig som person och som kvinna.

Blir det ledsamt när jag vaknar upp efter operationen som enbröstad eller tycker jag bara att det är skönt och ser det som en början på mitt friska liv?

Kommer jag att spy galla över alla bystiga kvinnor? Kommer jag att bli militant feminist och gå längst fram i demonstrationståg mot porren, mot kvinnoförnedringen och mot Playboy-världen?

Kommer jag att känna mig mindre kvinnlig? Kommer min sambo tycka att jag ser grotesk ut? Kommer jag tycka det?

Jag ska ha en hyllningsdag för mina två bröst! Jag ska hylla och beundra dem en hel dag! Det tycker jag att de är värda.

En hyllningsdag för bröst - det borde vi väl kunna klämma in i almanackan, va?

Kram på er! A-K

6 kommentarer:

  1. Jag ska fundera på bloggen..

    Jag har opererat bort en del av vänster bröst o blev i samband med det informerad om rekonstruktivkirurgi. Då bestämde jag mig, när allt detta med behandlingen är färdigt, då ska det rekonstrueras, då ska jag ha snyggaste brösten i stan, fast nu bor jag ju inte i stan längre utan det får bli i byn.. Det är skönt att ibland få koppla bort allt det allvarliga o tragiska mot lite ytliga tankar om snygga bröst.. sen får jag ju se när jag väl är där om jag vill opereras igen.
    Så jag håller med dig, fram för hyllningsdag för bröst!! =)

    Ang saknaden av ett bröst, det är en skön känsla när man är opererad o tumöreländet är borta! Tror det överväger..fast jag tog ju bara bort en del..

    Vi fortsätter följas åt, jag är oxå nervös för taxoteren.. har klarat mig skapligt genom FEC så jag hoppas det håller i sig..

    Må gott o sköt om dig, Kramar Monne

    SvaraRadera
  2. Jag är med på en hyllnigsdag!
    Kan vi äta tårta då?
    Och godis???
    Chokladpudding?
    Kan du kasta ut familjen så tar vi en myskväll bara du & jag???

    Kram syrran

    SvaraRadera
  3. Japp.. du kommer att sakna...

    Jag saknar.. och jag väntar på att få komma till plastiken...

    Kram Pysis

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, en hyllningsdag! Utan behå ska de vara hela dagen, få hänga fritt i vinden och flaxa. Ja flaxa, de långa fina tuttarna! :-) Jag är på! (fan vad du är rolig vännen!) Jag älskar din humor och din edge! och är lycklig att den är hos dig! Trots allt.

    SvaraRadera
  5. Monne: Ja, de snyggaste boobsen i byn - det ska vi ha! Ett bra och riktigt ytligt mål!

    Pys: Den här jävla väntan! Man tillbringar hur mycket tid som helst med att bara vänta!

    Syrran: Absolut! Vi tar chokladpudding och allt gott vi bara kan hitta och har en riktig frossardag!

    KKK: Hihi, jag gillar att du skriver "de långa tuttarna"! Spenar är ett annat ord som får mig att skratta.

    Kram på er och tack för att ni skriver hos mig!

    SvaraRadera
  6. Vad sägs om lördag-kväll?? Innan nästa cell-gift...

    Syrran

    SvaraRadera