lördag 28 mars 2009

Jag saknar mitt hår!

Ju längre tiden går desto mer saknar jag mitt hår. Det kan ha något att göra med att jag numera har lite ludd på skallen; ljust, glest och luddigt hårfjun.

Det fanns en tid i mitt liv då mitt hår var min allra käraste kroppsdel. Jag tyckte aldrig om min näsa, mina ögon såg sömniga ut, mina lår var tjocka, rumpan stor, men mitt hår var fint. Mitt hår och mina ögonfransar.

Mitt hår är borta och mina ögonfransar har blivit glesa. Kvar har jag bara allt det där andra, som jag sedan så lång tid tillbaka har slutit fred med.

Jag vet, håret kommer tillbaka (i de allra flesta fall, läste jag förfärat i broschyren om cellgift..), men ibland är det riktigt jobbigt att känna sig annorlunda.

Ibland är det urtrist att dra på sig en buff om huvudet och sminka sitt kortisonsvullna ansikte.

Ibland tycker jag att det är jättejobbigt att slå ifrån mig alla dessa nyfikna och närgångna blickar. Att skaka av mig och låtsas som om jag inget märker när folk vänder sig om och tittar på mig.

Visst, mitt utseende skriker cancer och jag vet att folk inte tittar för att göra mig obekväm. Jag vet att de tycker synd om mig och undrar, men ibland orkar jag bara inte.

Det finns tillfällen då jag har lust att chockera; att gå ut utan buff om skallen och visa mig som jag ser ut. Det finns gånger då jag har lust att skrika "Jag har cancer och har just fått cellgift, din jävla idiot" i telefonen till försäljare som undrar om de stör.

Det finns också gånger då jag helst vill gömma mig inomhus och inte visa mig. De gångerna skäms jag för mitt utseende. Skäms för ollonskallen, skäms för de svullna ekorrkinderna och skäms för att jag är sjuk helt enkelt.

Idag var jag en helt vanlig mamma som tittade på sonen när han spelade fotboll. Föräldrarna i laget vet om att jag har cancer och har sett mig så många gånger nu med min buff att de inte längre reagerar.

Idag glömde både jag och sambon att det är en annan tid nu; en tid med cancer, och vi åkte direkt hem och bokade en helg till Lalandia. En helg att umgås med familjen och njuta innan jag får nästa cellgift.

Nu är det snart dags för nästa cytostatika-kur. Jag får den mitt i påsklovet och barnen och sambon ska åka iväg ett par dagar och hälsa på min svägerska och hennes familj, som har hyrt en stuga.

Själv ska jag husera hos mina föräldrar. Jag kunde ha varit hemma, men när man mår dåligt så är det så skönt att ha någon som tycker lika synd om en som man själv gör - och då är det bra med sina föräldrar!

Kram på er! A-K

6 kommentarer:

  1. När jag läser bloggen idag, är det som att jag kunde skrivit den själv.. Jag förstår dina känslor o jag håller med..

    Jag har oxå läst att håret växer ut "i de flesta fall", snacka om att ångesten kom smygande, sen tänkte jag, den texten har dom lagt dit för att ingen i usa ska kunna stämma dom... det gäller att tänka positivt!

    Visst f-n är det jobbigt emellanåt, det går inte att komma ifrån o då måste man släppa ut dom känslorna annars blir det vulkanutbrott längre fram.. det är OK att vara off..

    Det är jobbigt att få ett utseende vi inte valt o att det lyser sjukdom o cancer!
    Jag var inte speciellt sjuk innan jag började med cyton.. har inte haft ont av knölen.. sen jäklar blev man sjuk. Kroppen är ärrad, både under arm o på vä bröst o så ollonskalle på det!
    Men jag försöker tänka positivt, vad spännande det ska bli med nytt friskt hår. Eftersom jag har Mb Crohn(kronisk tarmsjdm) oxå så har jag ätit mycket medicin genom åren o det har slitit på mitt hår, men nu får jag börja om!=)
    Inget ont som inte har något gott med sig!

    Njut av att bli ompysslad!

    Kramar Monne

    SvaraRadera
  2. Jag kommer definitivt, om än objuden, att titta förbi någon da i påsk. Så blir det som förr, du och jag och våra pjåskande föräldrar...
    Vad sägs om det!?
    Hoppas ni får en jättetrevlig tur till Lalandia!
    Och jag förstår att du saknar "dig"...det gör jag med... "Snart" ska vi åka och shoppa, eller hur..hihi...
    Kramar bästaste syrran....

    SvaraRadera
  3. Monne: Tack! Kram tillbaka!

    Bästaste syrran: Tack! Och vi ska åka och shoppa! När jag orkar gå lite längre än till postlådan utan att flämta som en blåsbälg... Kram

    SvaraRadera
  4. Precis som du beskriver det var det! Ok ibland, inte vilja visa sig ibland, ilskan, ledsamheten, ångesten... Tänk vad tokigt det vore om vi inte skulle känna så? Fasen hela livet vänds upp och ner, man känner inte igen sig själv och det mesta är skit och helvete.

    MEN det viktigaste som MÅSTE finnas i skallen är att fortare än ni anar så kommer denna tid att vara över. Snart växer håret så att det knakar och ni kommer inte att fatta hur mycket hår man kan ha varken på armar, i ansiktet eller på musen... :)

    Tro mig - tiden rinner iväg!
    Håll ut och tro på det!
    Kraaaaaaam (och tack för dina fina kommentarer hos mig).

    SvaraRadera
  5. Håller med både dig och Monne. Precis så känner jag med!

    Måste få berätta om en knasig episod jag var ute för i förra veckan. Jag var på Åhléns och handlade ett linne. När man står och ska betala försöker de alltid prångla på en något mer. Hon la ner linnet i påsen och utan att titta upp på mig frågade hon om jag ville köpa någon styling produkt! Jag log logg brett åt dum fan och sa lugnt nej tack. Då tittade hon upp på mitt scarves-huvud och kom till insikt. Nej... sa hon bara tyst. Jag tänker då inte skämmas!

    Känner också för att chokera. Var väldigt nära. Hade peruken på mig när vi gick på bio och den kliade så jag höll på att bli tokig. Jag var sååå nära att slita av mig den och klia skallen ordentlig och sedan helt coolt ta på den igen. Varför gör man det inte? Gör du något måste du berätta!!

    Skönt att man har föräldrar som kan stötta en när det är tungt!! Även om det förståss är tungt för dem att se sin lilla dotter så sjuk..

    Krama dem lite extra i påsk!

    //MilliT

    SvaraRadera
  6. MilliT: Hihi, ja ibland känner man bara för att trycka till alla dumma folk lite extra och chockera! Det kan mycket väl vara så att jag gör något sådant en dag då jag inte pallar med obetänksamma idioter och då ska jag absolut berätta i bloggen! Du måste oxå hålla mig uppdaterad om din situation! Det är skönt att få höra om alla er som är i ungefär samma situation som den jag själv befinner mig i! Kraaaam

    SvaraRadera