tisdag 10 mars 2009

Jag är ingen vidare trevlig person just nu...

Nyss ringde en försäljare till mig och försökte få mig att byta elbolag. Det är väl inget med det, tycker ni. Nej, det hade det väl inte varit heller om inte denna människa börjar samtalet såhär:

- Hej, jag ringer från XXXXXkraft och skulle vilja prata med den som har hand om energin i hushållet.
- Jaha, ja du kan prata med mig, säger jag då (rätt så vänligt).
- Okej, vad bra. Hur är det med dig? (frågar hon käckt med en massa sorl i bakgrunden)
- Ehh, jooohhh, det är väl bra. Hur så? (säger jag lite svävande och funderar på om jag ska säga att jag är cancersjuk och göra henne mitt av, liksom....)
- Ehh, he he, (skrattar hon lite nervös av mitt "hur så")
- Var ligger XXXX (byn där jag bor)?
- I Skåne. (säger jag kort och funderar på om jag ska be henne kolla på kartan innan hon ringer, men jag låter bli.)
- Okej, där ser man, hehe. (säger hon och förstår att hon nog får skynda sig att komma till saken innan jag blir irriterad på riktigt.)
Sen förklarar jag kort och gott att vi precis har bytat elleverantör och att jag inte är intresserad.
- Okej, då hör vi av oss igen om ett år, säger den käcka tjejen innan jag hinner säga att hon inte behöver göra sig besväret.

Vad är det med dessa försäljare som måste fråga hur man mår? Jag vet och hon vet att vi inte känner varandra och att vi inte bryr oss det minsta om hur den andre mår.

Vissa av dessa försäljare säger dessutom "tjena XXXX" när de ringer. Detta retar jag mig ännu mer på!

Ring gärna och försök sälja grejor, men försök inte smila in er hos mig genom att använda mitt namn och fråga hur jag mår.

Hm, jag antar att jag inte är en sån trevlig person just nu.

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Är av exakt samma åsikt som du!!

    SvaraRadera
  2. Ni kan gå med i NIX då FÅR dom inte ringa er! Och skulle de göra det ändå kan ni hota dem att de inte får och skälla lite, det brukar jag göra, störtskönt!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Har skrivit en del om att byta el, opartiskt, och har då märkt att de är ruttna försäljningsmetoder som gör att kunderna tröttnar på att byta.

    SvaraRadera