fredag 6 mars 2009

Fredag idag!

Jag känner mig okej, men ganska så trött och tömd på energi.

Idag är A ledig från dagis. Han är full av energi och vill allt samtidigt. Då får jag plocka fram gamla ordspråk och säga som Alfons Åbergs pappa: "Allt har sin tid" och " En sak i taget".

Vi har spelat Mario Kart, jagat varandra och spelat Alfons Åberg på datorn. Emellanåt har jag fått ta lite pauser och lagt mig med filt i soffan och då har han snällt tagit fram nån leksak och lekt själv.

A är så mycket bättre än jag på Nintendo DS. Tänk att bli omkörd av en femåring när man verkligen gör sitt bästa och skjuter honom så fort man får chansen med gröna missiler....

Plitorna under och runt om piccline-omslaget har blossat upp igen; röda, kliiga och elaka.

Jag har smort de rackarna som är från förra omslaget med Kortison-kräm, men det verkar bara hjälpa för stunden.

L har fått hosta och ont i halsen. Jag försöker att inte vara ända in i ansiktet på honom, men hur lätt är det när han kryper upp i knäet på mig och vill sitta nära?

Igår pluggade vi rättstavning, L och jag. Det var svåra ord som: vattenkanna, ritblock och blomkruka. Han gillade inte det där med att plugga ord och det blev både bråk, skrik och grimaser (från L alltså - jag försökte att inte räcka ut tungan till honom även om jag var sugen ibland att göra en riktigt ful grimas).

Till slut kunde han stava alla orden och jag får hoppas att stavningen inte åkte ut ur hjärnan på honom till förmån för någon annan obetydlig vetskap på väg till skolan i morse.

Han kan så mycket och ibland lägger han huvudet på sned och rättar mig när jag, som igår t ex, säger att djuret på teven är en hyena.

- Men mamma, det är ingen hyena - det är en vildhund. Det ser du ju på öronen.

Kram på er! A-K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar