fredag 27 mars 2009

Om cykelnycklar och kallelser

Idag är en stor dag för L och hans mamma. Idag har nämligen L cyklat till skolan själv och därigenom fått ansvar för cykelnyckel.

Om några minuter ska han komma hem - stolt cyklandes förhoppningsvis. Om det inte är så att samme L lyckats glömma stänga ryggsäcksfacket och blivit av med nyckeln... Då kommer han troligtvis gåendes och något slokörad....

I posten idag låg en kallelse till strålning! Den 1 juli ska jag genomgå min första strålning! Det är en sån milstolpe för mig! Nu kan jag liksom se slutet på skiten.

Någon dag innan (24/6) ska jag in till strålningsenheten för fixering och CT....
Är lite osäker på vad detta är, men jag antar att CT:n görs för att säkerställa rätt strålningsställe? Men vad är fixering??

Så min plan för v 27-31 är strålning varenda vardag - goodbye semester!
Sambon tröstade mig med att han och barnen kunde åka till Mallis istället... Grrrrr.

Nu ska jag leta resor på nätet.... Ja, inte till sambon och pojkarna....utan till hela familjen i september.

Då är jag färdigbehandlad och då ska vi iväg och fira att den här perioden är över! Åhhhh, vad jag längtar!

Taxen har gett med sig! Och nu med facit i hand, så har jag inte fått särskilt många bett av hundjäkelen.

Att förvänta sig inför nästa Taxotere-behandling:

- efter ca 2-3 dagar få ont i hela skelettet - först jävligt och sen bli gammal trött käring.
- förstoppning och sen diarré - det där poffet....
- nageltrasning
- svettningar
- tröttheten

Skelettsmärtor, de riktigt jävliga, höll i sig i ungefär 2 dagar. Sen blev det hanterbart och gammal käring-smärtor.

Back on track någotsånär, om man bortser från tröttheten, ca 9 dagar senare....från cellgiftsdatum.

Den andra cellgiften - EC - som jag fick innan, var värre med illamåendet.
Taxoteren - är värre med skelettsmärtorna.

Men det blir nog jämt lopp dem emellan. Jäkla doktor som skrämde mig med pratet om skärselden! Så farlig tyckte jag definitivt inte att den var.

Ska bli kul (fel ordval...) att se hur min bröstsyster Monne upplever sin Taxotere....

Jag är glad. Det är vår i luften, sonen kom hem med cykel och cykelnyckel (!), det är fredag och jag har fått datum för strålning!!!!!

Kram på er! A-K

7 kommentarer:

  1. Hej där! :)
    Första gången på strålningen mäter de och donar för att de ska veta exakt hur strålningsgrejen ska vara inställd vid behandlingarna. De tatuerar dessutom in tre pyttesmå prickar att ha som ledmärken vid strålningen. En prick tatueras in mitt mellan brösten, lite under brösten (beroende på hur mycket de hänger såklart :) De andra två sätts nedanför vardera armhåla, på utsidan av brösten. De syns knappt. Så första besöket tar ganska lång tid. Minns att jag allra först fick träffa en sköterska som ställde frågor om allmäntillstånd etc. Vid andra besöket så går det jättefort när man väl lagt sig på britsen. Typ två minuter från start tills att man är ute därifrån. Det var skönt att det gick fort!

    Härligt att du ser framåt, ser slutet på helvetesresan. Snart är det gjort! Kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Malin: Ojdå! Ja, jag har ju alltid velat bli tatuerad - jag har bara inte kunnat bestämma mig för motiv. Så - tre prickar, blev det!
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag behöver det! Kram A-K

    SvaraRadera
  3. Hmm, kanske man skulle slå till med en tatuering i maj, kanske tom 3 prickar!! Tur man kan skämta om eländet..
    Jag har fått prel tid för iställningarna 25 maj o sen strålningstart någon vecka efter. Enl prel planen är jag klar 9 juli!!!
    Då ska det firas!

    Det är så underbart att ni delar med er av er erfarenhet. Det är Ni värda guldstjärnor för, bägge två!

    Många tacksamma kramar
    Monne

    SvaraRadera
  4. Jag ska börja med strålningen på tisdag, känns som ett nytt kapitel på denna resa. Jag har varit där en gång redan för att prova ut den kudde man ska ligga på medan man strålas. Men också för att måla ut vart på kroppen dom ska tatuera in prickarna.
    Man kan slippa dom om man vill. Man ritar dit dom varje gång istället och får duscha mer sällan. Jag är lite tveksam till hur jag ska göra. Jag är väldigt rädd för nålar och slipper helst smärta. Vet inte alls hur jag ska göra!

    Det har verkligen känts underbart att vara färdig med cellgifterna, och jag ser fram emot att komma in på din blogg om ett par veckor och läsa om din sista behandling.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Monne: Vad härligt att du oxå fått en slutdatum för skiten! Det känns så mycket lättare då. Jag ska fira för dig den 9 juli! Så får du fira för mig någon dag i v 31!
    Kram och tack! A-K

    Sara: Jag ska tänka på dig på tisdag! Jag längtar tills jag är där du är nu!
    Tack för att du läser! Lycka till med strålningen! Kram A-K

    SvaraRadera
  6. Jag vill jättegärna träffas! Jag/vi kan komma som ett..ehh två skott! Vi hämtar upp ett gäng grejor med grädde på! :-)

    SvaraRadera
  7. Jag ska fira utav bara attans någon dag i v 31!! =)

    Självklart kommer info om Taxen..

    Kram o ha en fin lördag!

    SvaraRadera