måndag 23 mars 2009

Fysisk smärta!

I natt har jag sovit rätt så bra, faktiskt. Jag har fortfarande ont, men hanterbart.

Än så länge så känner jag så här av Taxoteren:

- ont i hela skelettet (känns inuti skelettet, ungefär som om skelettet ska brytas av)
- värk i knä, rygg, fingrar och tår (gammal tanta-krämpor)
- förstoppning och diarré (jätteont i magen i någon dag och sen poff (!)...ja, ni förstår själv....)
- ollonskallesvett (kall- och varm svettig omvartannat)
- trött, trött, trött
- beige (jag är beige utan färgskiftningar - över hela kroppen beige, liksom. Som om jag vore tecknad....)

Det som är bra med denna cellgiften är:

- inget illamående!!!!
- det tar 2-3 dagar innan biverkningarna sätter in

Doktorn sa att om det skulle bli riktigt jävligt med biverkningarna; om jag t ex grät och skrek av smärta, så kunde jag få morfin utskrivet. Vanliga värktabletter hjälper inte, enligt doktorn.

Jag, för det är nog väldigt olika, behöver inget morfin. Min smärta är hanterbar. Jag känner mig bara mörbultad och gammal.

Nu när jag läser igenom vad jag skriver, så låter det som om jag har det riktigt jävligt - så är det inte. Jag ligger i soffan och dåsar, ändrar ställning, upp och går emellanåt och så tillbaka till soffan igen....

Det känns tvärtom lite bättre idag än vad det gjorde igår.

Mitt skäggstrå på hakan har förresten tackat för sig och gått till sällare jaktmarker. Se där ja, inget ont som inte för något gott med sig....

Tack för era fina kommentarer och för att ni tänker på mig! Det betyder så mycket!
Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Skönt att det verkar gå och rätt håll. Hoppas du slipper värken snart! Styrkekramar Fia/vintersolsken

    SvaraRadera
  2. Tillbaka i Sverige igen, kallt och snöigt...

    Taxotere ställer till det i kroppen på många sätt men det viktigaste och bästa är att det är super på att mota bort satans cancern. När man vet det kan man ta ganska många biverkningar även om det känns jäkligt ganska ofta.

    Hoppas biverkningarna klingar av fort! Massa varma kramar! Malin :)

    SvaraRadera
  3. Nu får jag läsa din blogg igen! Fick läsförbud på allt vad cancer heter av min sambo inför min första tax-kur. Jag deppade ner mig helt och var så nervös och ledsen..

    Med facit i hand fick jag också rätt många biverkningar efter några dagar. Jag blev bla jätte öm under fötterna. Blev inte du det? Kunde knappt ställa mig upp på morgnarna. Och så lite finnar så nu blev man en 80 åring med utseende som en tonåring. Snyggt..

    Skönt att höra att du kämpar på!

    Nu måste jag läsa alla andra dagar som jag missat!!

    Kram MilliT

    SvaraRadera