fredag 13 mars 2009

Nervös inför Taxotere

Jag tjatar om och om igen om att jag är nervös inför nästa cellgift; Taxotere.

Inte så konstigt om man läser vad FASS skriver om biverkningarna.....

Läs och häpna!

Under pågående behandling på sjukhuset kan följande allergiska reaktioner (inträffar hos fler än 1 av 10 personer) inträffa:
• rodnad i ansiktet, hudreaktioner, klåda
• tyngdkänsla över bröstet, andningssvårigheter
• feber eller frossa
• ryggvärk
• lågt blodtryck.
Flera allvarliga reaktioner kan inträffa.
Ditt allmäntillstånd kommer att övervakas noggrant under behandlingen av sjukhusets personal. Meddela personalen omedelbart om du märker någon av dessa reaktioner.

Mellan infusionerna med TAXOTERE kan följande inträffa och frekvensen kan variera mellan givna kombinationer av läkemedel:
Mycket vanliga (inträffar hos fler än 1 av 10 patienter):
• Infektioner, minskning i antal röda blodkroppar (anemi) eller vita blodkroppar (vilka är viktiga för att bekämpa infektioner) och trombocyter
• feber: om detta sker måste du omedelbart kontakta din läkare
• allergiska reaktioner som beskrivs ovan
• aptitlöshet (anorexi)
• sömnlöshet
• domningskänsla eller myrkrypningar eller smärta i leder och muskler
• huvudvärk
• smakförändring
• inflammation i ögat eller ökat tårflöde
• svullnad orsakad av bristfälligt lymfdränage
• andfåddhet
• nästäppa; inflammation av hals och näsa; hosta
• näsblod
• sår i munnen
• orolig mage inklusive illamående, kräkningar och diarré, förstoppning
• magsmärta
• matsmältningsbesvär
• tillfälligt håravfall (efter avslutad behandling bör normal hårväxt i de flesta fall återkomma)
• rodnad och svullnad av handflator och fotsulor, vilket kan orsaka hudfjällning (detta kan även inträffa på armarna, i ansiktet eller på kroppen)
• förändring i färgen på dina naglar och eventuell påföljande nagelavlossning
• muskelsmärta eller värk; ryggvärk eller skelettsmärta
• menstruationsrubbningar
• svullnad av händer, fötter, ben
• trötthet; eller influensaliknande symtom
• viktökning eller viktminskning.

Vanliga (inträffar hos färre än 1 av 10 men fler än 1 av 100 patienter)
• svampinfektion i munnen
• uttorkning
• yrsel
• nedsatt hörsel
• sänkt blodtryck; oregelbunden eller ökad hjärtrytm
• hjärtsvikt
• inflammation i matstrupen
• muntorrhet
• sväljsvårigheter eller sväljningssmärtor
• ökad blödningsbenägenhet
• förhöjda leverenzymvärden (därav behovet av regelbundna blodprovskontroller).

Mindre vanliga (inträffar hos fler än 1 av 1000 men färre än 1 av 100 patienter):
• svimning
• hudreaktioner, kärlväggsinflammation och svullnad lokalt vid insticksstället
• inflammation i tjocktarmen; tunntarmen; perforering av tarmen
• blodpropp.

Tja, vad säger man? Inte blev jag mindre nervös i allafall....

Kramar A-K

7 kommentarer:

  1. OJ!!!
    Här har man inte lämnat något åt slumpen.
    Verkar som om man täckt in alla biverkningar som finns, liksom...
    Nej, vad ska man säga?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Förstår att du är nervös, men första kuren gick bra för mig. I torsdags fick jag kur två och än mår jag bra... :) Idag blir det en lång promenad! Lycka till! Styrkekramar från vintersolsken

    SvaraRadera
  3. Jag har bestämt mig för att hoppa över alla dessa grejer som du hämtat från fass..
    Vi ser istället fram emot värmen som har våren med sig. Snödroppar blommar vid husväggen o fåglar på väg norrut passerar oss.. HÄRLIGT!!!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag är skit nervös också för kommande tre doser som börjar om en till två veckor för mig. Drömmer mardrömmar... Vi måste nog försöka vända det till något positivt istället..

    Kram MilliT

    SvaraRadera
  5. Hej! har nu fått min första 3-veckorsoperiod med Taxotere. Mår bra förutom att jag svullnar i fötterna, så nu är det stödstrumpor på!! Vilar nu 1 vecka , sedan är det "på´n igen". Detta är min 3:e cyt.behandling , fått Taxol + Caelyx tidigare och mått "bra" av bägge.Lever under parollen;Ta inte ut sorgerna 2 gånger , utan LEV IDAG nu när jag orkar och kan glädjas av livet.

    SvaraRadera
  6. Jag ska oxå börja med Taxotere,ska få det 3ggr/var 3dje vecka,nervös.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Som du läser av mina inlägg, så skrämde Taxotere mig jättemycket!
    Det var jobbigt för kroppen, men för mig klart överkomligt.

    Det är såklart mycket individuellt hur man mår, men måla inte fan på väggen - det kan ju vara så att du, som jag, ändå får rätt så lindriga biverkningar.

    Kram på dig och meddela mig gärna hur det går!

    SvaraRadera