torsdag 29 januari 2009

Triumferande struttade jag ut med min omplåstrade fingertopp...

Jag har fått något i munnen som svider och gör ont. Det känns som förkylningsblåsor, men är inga direkta blåsor.... Mysterium. Kan det vara svamp??

Håret sitter kvar, men enstaka hårstrån har gett upp och beslutat sig för att det inte är värt mödan att kämpa sig kvar.

Idag var jag på jobbet och hälsade på. Det var jätteskönt att vara tillbaka och vi beslutade att jag ska få komma och jobba så mycket eller så lite jag orkar. Målsättningen är två förmiddagar i veckan, så får vi se hur det blir i verkligheten.

Papperna till försäkringskassan är inskickade, så nu får jag bara hoppas att försäkringskassans läkare samtycker till min sjukskrivning.

Idag var jag också på vårdcentralen för blodprov och spolning av picc-line.
Insticksstället för picc-linen såg fint ut och det hade bara kommit ut lite blod. Däremot hade jag lite röda utslag under plasten. Kanske är det alldeles för luft-tätt för min hud?

Istället för att vänta med de andra hostande och snörvlande pensionärerna och barnen (för jag är nog den enda i min ålder som är på vårdcentralen, om man bortser från oroliga mammor till snoriga barn...) så nonchalerade jag nummerlappsmojängen och gick med bestämda steg direkt bort till provtagningsrummet och knackade på dörren.

Jag hade förberett mig för strid för min sak och skulle precis börja min föreläsning om att jag går på cellgifter och inte bör vistas med en massa pensionärer och barn som har baciller från när och fjärran, när sköterskan tog emot min viftande remiss och bad mig sitta ner.

Jag fick gå före! Blodprovet tog hon i fingertoppen.

Nästa gång lovade jag henne att ta på mig vantar. Tydligen så finns det risk för att de klämmer ut vävnadsvätska, när fingrarna är för kalla, och då blir visst inte blodprovet så bra.

Triumferande struttade jag ut med min omplåstrade fingertopp, inför häpna och irriterande pensionärer med blodprovsremisser i stora högar vid fotknölarna.

Det var en dag att minnas.

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Good work tjejen! Jag är stolt över dig! Tryck till de där grå pantrarna! Sparkade du till en rullator på vägen ut också för att tydliggöra din segergest?

    SvaraRadera
  2. Skönt att du verkar må rätt så ok! Skickar ett gäng styrkekramar så får du må bra ännu längre =)
    Malin

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Jag heter Sofia och jag och min kompis Olivia gör ett projektarbete nu tredje året på gymnasiet som har ämnet bröstcancer. Vi ska göra en tidning med intervjuer, tips, inspirerande historier, krönikor etc i och vi behöver personer som är villiga att ställa upp på intervjuer om sin sjukdom och sedan fotas i en studio. Känner du att det är något för dig, kontakta mig! Ett litet "krav" är att du ska bo i Sthlm eller lätt kan ta dig dit!

    Tack på förhand!

    Sofia_Thorstensson@hotmail.com

    SvaraRadera