måndag 5 januari 2009

Invasiv ductal bröstcancer...

...så heter min cancer. Alltså ingen fruktad HER 2-cancer, men vanlig bröstcancer spridd till i allafall någon lymfkörtel i armhålan.

Mina blodprover och leverprover såg bra ut (Hurra!).
Mitt blodtryck var normalt, lungorna lät bra och inget konstigt när han tryckte på magen. Skelett-test (doktor trycker ner ben och patient trycker upp benet) gick bra och "röra näsan-testet" (patient ligger ner och blundar och försöker med konststycket att föra pekfingret till näsan) var utan anmärkning!

Jag har inte fått något behandlingsschema ännu. DRYGT!
Jag måste först genomgå en CT-röntgen och kolla så att inte skiten har spridit sig ännu mer..... (ångest!).

Det finns tydligen 2 scenarier.

1. Min invasiva ductala cancer finns endast i vänster bröst och i x antal lymfkörtlar i armhålan!
Min favorit av scenarier! Detta är mitt himmelrike!

Jag får cytostatika i 2-3 månader och sedan opereras skiten bort! Sedan cytostatika igen i 2-3 månader! Hurra!

2. Min invasiva ductala cancer har hunnit sprida sig till lever, lungor, skelett eller hjärna!
Jobbigt alternativ och skitalternativ helt enkelt!

Jag får cytostatika i x antal månader och skiten opereras inte bort utan man hoppas på cellgifter och strålning. Går troligen inte att bli av med utan man får "leva med" sin cancer och hoppas på att cellgifter och strålning håller cancern i schack! (Blä, blä och blä-alternativ!)

Något av dessa besked får jag nästa onsdag (alltså den 14/1) när doktorerna har tittat på mina röntgen-bilder.

Jag hoppas, hoppas, hoppas naturligtvis på scenario 1!

Så schema så här långt är:

Måndag den 12/1
CT-röntgen i Lund (ångest och kräkkänsla!)

Tisdag den 13/1
Blodprovtagning på vårdcentralen

Onsdag den 14/1
- Besked! av doktorn (ångest, ångest, kräkkänsla och krypa ur skinnet-känsla!)
- Insättning av Picc-line
(och jag citerar broschyren "...en tunn, mjuk silikonkateter som läggs in via kanyl i ett större blodkärl i armvecket. Kateterspetsen ligger strax ovanför hjärtats högra förmak.... Picc-line kan användas både för att ge dropp och injektioner samt till att ta blodprover ur."
Fri översättning: En moj som man får cellgifter igenom och som används när de ska ta blodprover.
- Min första cellgiftskur på eftermiddagen

Så nästa måndag och onsdag är viktiga datum! Och ännu mer väntan!

I följande 9 dagar tills besked, är planerna:
- Hålla mig ifrån snoriga, förkylda människor.
- Vila och inte jobba
- Grönt te och choklad
- Promenera och stoppa huvudet i sanden
- Läsa roliga böcker och se roliga filmer och mysa (på lagom avstånd) med mina barn och sambo!

2 kommentarer:

  1. Kära du! Jag skrattar åt sättet du beskriver cancern på. Du får det att låta som om det inte alls fanns i just din kropp. Så bra att du skriver!
    Jag hoppas också på det första alternativet, och oj (!) vad jag har tänkt på dig idag.
    Nu ska Lykke ammas!
    Kramar till dig och gosa med dina barn!
    Catarina Löv

    SvaraRadera
  2. Jag kom just ur bilen där det slog mig att det är fruktansvärt! Jag tycker så synd om dig. Jag hoppas att du kan ta det lite lugnt denna veckan och hålla kräk-känslorna i schack!
    Kram igen, Catarina.

    SvaraRadera