torsdag 22 januari 2009

Tics, någon?

Jo, idag var jag på vårdcentralen för att spola picc-linen och ta blodprov.

Smidigt och lätt, trodde jag.....

Nädå! Distriktssköterskan fick läsa innantill i broschyren som jag hade med mig, så att hon gjorde rätt med rengöringen.

Blodprov ville hon inte ta genom picc-linen, eftersom det tydligen hade blivit stopp i någons picc-line när de hade gjort det senast. Istället blev jag hänvisad till provtagningen och fick vänta i 50 minuter innan jag kom in där!

Vänta i väntrummet med tusen pensionärer och barn som hostade, snörvlade, harklade och febrade av sig på mig - jag som är inne i min infektionskänsliga period och frenetiskt tvättar mig och mina barn i handsprit!

När jag väl kom in i provtagningsrummet försökte de sticka mig i handen, men naturligtvis rullade den där jäkla ådran iväg och istället stack hon mig i benet i handen, kändes det som i allafall - det strålade upp i hela armen. Sen stack hon mig i fingret och fick trycka ut blod istället.

Visst ska de väl ta blodprov ur picc-linen???? Är det inte delvis därför som man har den - för att inte bli sönderstucken????

Håret sitter kvar! Tjoho! (läs med lätt ironi...)

A är bättre idag och följde med mormor och morfar hem för att bli ompysslad till imorgon.

Känner mig ganska pigg och lite uppe i varv.

Ikväll ringde en gammal kompis och innan jag (och hon oxå...) visste ordet av, så hade jag sagt att jag har bröstcancer och berättat (läs tjatat oavbrutet) om både ditten och datten.

Varför har jag ett sånt underliggande behov av att berätta att jag är cancerinvaderad??

Är det någon slags tics? Kan man få tics av bröstcancer?? Tourettes? Istället för bajs och könsord, så måste jag säga bröstcancer, bröstcancer, bröstcancer.... och överösa folk med ord som bröstcancer-gen, ductal invasiv bröstcancer, fibernålspunktion och grovnålsbiopsi!

Jag inser, att jag måste dämpa mig lite... Jorden kretsar inte runt mig och min jävla ductala invasiva bröstcancer!

Herregud - är det sån jag är nu?

Imorgon SKA jag ut och promenera och inte säga bröstcancer en enda gång!

Kram på er!
A-K

4 kommentarer:

  1. Dämpa dig inte! Då blir du tokig-(are) :)
    Men inte kan det väl vara meningen att du ska sitta i ett väntrum med sjuklingar? Kan du inte säga till om det nästa gång? *morrar*

    Åh förresten.. frågade min mamma om hennes svägerska som haft invasionen nyligen, hon tappade inte ett hårstrå!

    PUSS PUSS PUSS PUSS

    SvaraRadera
  2. Varför ska man ha det lätt...? Eller hur? Kan väl inte vara tanken att du ska sitta i ett väntrum mitt i en influensaperiod??? Har du lust med en promenad imorgon em så planera för en så hör jag av mig när jag är på väga hem!
    Kram Sis

    SvaraRadera
  3. Hej A.K!

    Följer din blogg och känner så igen mig i allt du skriver! Det känns som om vår resa till att bli friska är samma.

    Jag fick min 2:a dos cellgift i måndags och igår kväll tog jag beslut att dra av mig mitt hår. Det är helt utan fysisk smärta men kändes lite i själen först.. Hade också lååångt hår som du, men klippte mig hos perukmakaren till en kort page! Snyggt! Så peruken fick bli likadan..

    När det gäller att tappa hårtet beror det på vilken sorts cellgift man får och vilken dos. Jag hade också hört att alla inte tappar håret men min urgulliga sköterska Marie sa: det är inte 100% säkerhet att du kommer att tappa håret. Det är 110%. Bra! Raka tydliga besked!

    Jag har inte en picc-line utan port-a-catch och jag vet att de på labb inte kan sticka i den. Konstigt! Jag åker helt sonika hellre in till dagvården och låter dem ta provet, snabbt och lätt och så slipper man just det du skriver om överfulla rum men sjuka mäniskor!!! Om du inte bor för långt bort kan det kanske vara ett alternativ!

    Förra veckan hade dottern lite feber och ikväll är det sonens tur. Sambon stannar hemma och tar VAB och jag håller mig borta så mycket som möjligt men mitt lilla hjärta värker efter att få krama om dem och gosa dem som vanligt!!!

    Läste i en av kommentarerna om smink kurs (Be good - feel better..). Jag har för mig att du kom ifrån Skåne. Jag har i alla fall bokat upp mig i Kristianstad den 12/2, två dagar efter min dos 3. Hoppas jag orkar åka dit då (bor i Karlskrona)!!!


    Kämpa på!

    Kram MilliT

    SvaraRadera
  4. Hej A-K!
    Många kloka ord från MilliT.

    Provtagningen kan ske enklare och säkrare. Antingen bestämmer du en tid i förväg, för tillsammans med sjuka ska du inte vara. Jag tog mina prover på LAB och gick då de tider det var lugnt. Åker du ngn gång till akuten är det bara att nämna att du är inne i en infektionskänslig period så får du ett rum på en gång. Så har det varit för mig i alla fall.

    Ha en avkopplande och trevlig helg!
    Kram Malin

    SvaraRadera