torsdag 15 januari 2009

Nu får cancerskitet på nöten!

Idag har jag varit och fått min första cellgiftskur!

Jag blev invisad till ett rum med fluffiga och sköna fåtöljer. Där slog jag mig ner och så spolade sköterskan katetern.
(Koksaltsprutor och koksalt i dropp kör man igenom slangen med för att rena den från torkat blod.)

Det gjorde lite ont när sköterskan skulle ta bort allt levrat blod på och runt mojen - och spriten hon tvättade med SVED!! Men jag höll god min.

Sedan började jag med en påse blodröd cellgift - den tog ungefär en timme. Droppmojängen tickade på medan jag läste Marian Keyes-bok.

Efter den röda cellgiften blev det koksalt och sedan det genomskinliga giftet som tog ungefär en halvtimme.

Ca 2 timmar alltså tog själva cellgiftsdroppet. Allt som allt var jag väl där i 3 timmar, så det var faktiskt ganska okej.

Jag ska tydligen vara beredd på att vara trött, bli kräkig (det är jag ju van vid numera....fast innan var det mest av rädsla...), bli förstoppad och få lite svårt att somna. Tydligen gör kortisonet att man blir lite rastlös.

Ja, just det. När jag satt där i godan ro och fick min blodröda cellgift, så sa sköterskan att urinen blir röd av den och det var en jäkla tur att hon sa det. För jäklar - hade jag inte vetat att det var cellgiftsfärg i toan så hade jag trott att cellgiftet frätt sönder mig inombords.

Blodrött kiss - känn på den!

Än så länge känner jag mig bara lite kräkig emellanåt, så vi får väl se hur natten blir.

Jag ska ta en pilla till mot illamående innan jag går och lägger mig.

På det hela taget - en bra dag!

Nu jäklar ska cancerskiten få på nöten!

Kram på er! A-K

5 kommentarer:

  1. Hej fina vännen!

    Tack för dina fina fina ord på min blogg, du får mig jämt att skratta vilket är helt otroligt oväntat med tanke på vart du befinner dig just nu.... Ä-l-s-k-a-r din humor!

    Här kommer två tips från hypokondrikan:
    1) Molkosan (hälsokost = ostvassle naturprodukt) hjälper super mot trög belly 2) Det finns åksjukearmband mot illamående på Apoteket (hade dem som gravid) men klart har du pillår så är de ju bättre ;-)

    Åhh så lycklig jag är att du inte fick det sämsta beskedet.... märkligt att tänka att du "bara har bröstcancer" Ahh du förstår vad jag menar va?

    Ja undra vad som hade hänt om vi lärt känna varann på högstadiet riktigt ordentligt.. då hade du kanske dragit mig ur dubbelmördarens säng? ;-)

    Stor FET kram fina vännen!

    SvaraRadera
  2. Hm, jo... eller så hade jag legat där bredvid dig! Hihi ;)

    Tack för fina ord och tips!

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera armbanden, funkar jättebra vid åksjuka o migränillamående. Jag kommer ta med mina när jag kör igång den 3 feb. Kortisonet kan du bli riktigt speedad av o få hjärtklappning, olustigt men bara att åka med.. I morgon ska jag ringa o boka peruktestet.. Hmm ska man skratta eller gråta.. Men du har rätt, finns det kvar någon liten cancerskitcell någonstans så ska den nu få på nöten!!! Hoppas du slipper illamående o allt o får sova gott i natt.. Kram Monne

    SvaraRadera
  4. Jepp, ge skiten på nöten. Om du mår dåligt, tänk på att då gör gifterna det de ska. Tänk också på att det handlar om en liten liten tid av ditt liv och bestäm dig för hur bra du kommer att må sedan!

    Styrkekramar - många

    SvaraRadera
  5. Du har fått något på min blogg..

    Kram Pys

    SvaraRadera