onsdag 25 februari 2009

Hälften gjort!

Idag har jag tagit min förhoppningsvis sista EC-behandling - slut på hallonsaften alltså (för er som inte är bröstsystrar, så är en av cellgifterna ilsket röd till färgen. Därför skämtar sjuksystrar och patienter om att man får hallonsaft och rödvin. Vi vet ju att det är cellgifter - annars hade vi ju inte mått dåligt av det - vi är inte dumma, men ni fattar, va? JA, jag vet Kaotiska Kryptiska Kaarina - jag mår dåligt av rödvin oxå! )

Nu har jag bara hälften av cellgifterna kvar!

De sista tre behandlingarna är Docetaxen och inför det så ska jag imorgon iväg till Vårdcentralen (föga förvånande...) och ta en spruta som ska få mina vita blodkroppar att öka på sig markant. Tydligen så går Docetaxenen ännu mer åt dem vita blodkropparna och eftersom jag redan i nuläget är rätt så lågt nere så får jag lite hjälp till mina "krigare" (ordet krigare använder jag när jag ska förklara för frågvisa barn vad immunförsvar är....).

Dessutom fick jag en burk med kortisonsalva med mig hem att smörja på ilsket röda plitor som vägrar kasta in handduken. De vätskar sig och lämnar äckligt gula blippor på omslaget och på min hud! Blä!

Sköterskan flyttade omslaget uppåt så att de ilsket röda plitorna ska försvinna - lite mer i vägen, men bättre än all klåda!

Sköterskan undrade om jag själv ville spruta in "extra krigare" med sprutan imorgon!
VA?? Jag skrattade lite, men tystnade fort när jag insåg att hon faktiskt menade allvar.

Är det verkligen någon som själv fixar det där med att sticka in en spruta i sin egen mage? Jag hade aldrig vågat! Jag får kräk-känslor bara jag tänker på det. (Det kan vara cellgifterna som gör det också, det får jag låta vara osagt....)

Och tumören har krympt ytterligare - bara 2,7 cm! Dessutom fick doktorn verkligen leta efter de där 2 körtlarna i armhålan som tydligen också krymper som attan. Perfekt!

Så detta är en bra dag. En trött och sliten dag, men en bra dag!

Kram på er - och tack för att ni orkar läsa igenom mina inlägg! A-K

3 kommentarer:

  1. Ha, jag fick en annan sorts spruta och fick ta allihopa själv. Mellan 5 och åtta dagars sprutande i sex kurer. Men så hade jag rejäl noja ett tag i mitten av behandlingen också... Men det gick det med. Vi klarar verkligen mer än vi tror.

    Härligt med hälften avklarade! Och verkligen härligt att knölen fortsätter att krympa!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Tack för att vi får läsa! Du kan även beskriva dig själv som en krigare om någon frågar..
    Va? Du tål väl vin? Nästa gång vi tar oss ett glas eller tre kommer vi nog att tåla ungefär lika lite. Jag ser fram emot det! ;)
    Grattis till krympning, det glädjer mig att skiten har insett att den inte är välkommen hos min alldeles egna operasångerska! Japp fortfarande impad!

    SvaraRadera
  3. Jag gratulerar i massor till sista EC o till minskningen av tumör o körtlar!!! Har själv 1 kvar av FEC o sen väntar taxotere.. Hur klarar du saknaden av hår? Vissa dagar tycker jag är fruktansvärda. Jag har inte känt mig sjuk tidigare men nu ser jag helt plötsligt sjuk ut pga saknaden av hår..
    Vi kämpar vidare! Må gott o sköt om dig,
    Kämpekramar Monne

    SvaraRadera