söndag 22 februari 2009

Upp och ned och fram och tillbaka

Igår var jag så ledsen och funderade över framtiden och om scenarier som KAN ske.

Idag är jag positiv och glad. När jag sminkade mig i morse tyckte jag t o m att jag var ganska snygg med ollonskalle; ögonen och ansiktet kommer liksom fram bättre utan hår.
Vem hade kunnat tro att jag kunde sluta fred med mitt hårlösa jag?

Det fick mig att tänka på hur anpassningsbar och töjbar man egentligen är i sina känslor och gjorde mig glad över att jag är en person som ser glaset halvfullt.

Men för att ta mig igenom måste jag också inse jävligheten i sjukdomen och bearbeta alla känslor som dyker upp oanmälda.

Jag känner mig fortfarande pigg och det känns som om proverna kommer att vara bra imorgon.

På måndag alltså, blodprovstagning och på onsdag min tredje cellgiftskur och min, enligt planeringen, sista EC-behandling. Då är jag halvvägs genom cyto-träsket och mina följande tre behandlingar kommer att vara Docetaxel.

Ja, jag är lite nervös inför Docetaxelen. Nu vet jag liksom hur jag reagerar på EC:n och så plötsligt står jag inför något nytt.

Dessutom ska jag ju ta en massa Betapred (12 tabletter x 2 dagen innan och så 12 tabl kl 08 samma dag och sen 12 tabl igen nästa dag).
Det säger ju sig själv att det finns en stor risk att jag inte kommer att vara Duracellkanin då precis...

En annan fundering som har dykt upp nu när operationen kommer närmare är om man ska kräva att de opererar bort det friska bröstet också när de ändå är igång.

Några cellgiftskamrater (äldre sådana och med återfall i och för sig) sa att om de hade fått göra om allt igen så hade de velat ta bort det friska också som förebyggande åtgärd.

Då undrar jag naturligtvis: Sätter sig hellre återfallet i bröstet eller är det slumpen som avgör?

Annars så är det ju bättre att ha ett bröst kvar?

A-K

1 kommentar:

  1. Hej A-K!

    Jag följer din blogg då vi så lika att det likväl kunde varit jag som skrivit all text istället för du! Häftigt.

    Jag har för två veckor sedan avslutat mina tre EC kurer. Kommer att få tre kurer till med Toxaner (tror jag de heter) men först ska jag opereras, på måndag... Jag ställde frågan till min läkare om att ta bort även det friska bröstet när man ändå höll på. Det vill man inte. Däremot om cancern är ärftlig (vilket vi tror min är) kan man mycket väl ta bort det förebyggande men då i samband med att man bygger upp med protes på den redan borttagna sidan. Vet inte om det är samma inom alla landsting. Jag känner personligen att det kanske kan minska ens oro för återfall även om jag självklart kommer att sakna mina riktiga bröst!

    Kram på dig! Kämp på!

    //MilliT

    SvaraRadera