onsdag 4 februari 2009

Det är inte bara hårsäckarna som tagit skada....

Tumören har krympt! Från 6 cm till fabulösa 3,5! Och även körtlarna i armhålan har krympt betydligt! Hurra, hurra!

Tydligen ska jag ha 6 cellgiftsbehandlingar innan operation. Efter operationen ska jag få strålning, men tydligen inte mer cellgifter. Det känns skönt.

Mina cellgifter heter Epirabilint och Cykloforfamid (med stor risk för felstavning och feltolkning, ni vet väl hur doktorer skriver, va?). Kan detta vara FEC?

Dessa cellgifter ska jag ha en gång till och sedan ska jag "gå igenom skärselden", sa min läkare. Låter lagom spännande.... Jag ska få Docetaxel och det ska tydligen vara jobbigt, vad vet jag? Någon som vet?

Tydligen har jag fått någon sorts reaktion på den där plast-limmade-grejen över picc-linen, så sköterskan satte dit någon sorts allergi-plast och det känns redan bättre.

Om det kliar mer eller blir värre, så ska jag åka in igen för då får jag väl tydligen någon antibiotika, som ska ta bort utslagen.

Mina blodvärden hade varit ganska långt nere, men jag tycker ändå att jag har varit hyfsat pigg, men åter igen; vad har jag att jämföra med?

Nä, nu ska jag mysa ner mig i soffan och halvsova lite framför teven.

Kram på er! A-K

4 kommentarer:

  1. Vad bra att tumören krympt!
    Ett steg i rätt riktning.
    Mys på i soffan, kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt när gifterna biter!!! E står för Epirubicin (den hallonsaften fick jag också - eller rosévinet som personalen kallade den på fredagarna). C kan jag inte exakta namnet på. Du får helt enkelt dom två sista tredjedelarna av FEC. Docetaxel är mer känt som Taxotere (det var det andra giftet i min kombination) och det är ett idegranspreparat. Taxen är lite ökänd men alla reagerar olika på gifterna så det kan lika gärna gå jättebra också. Det är nog lika skönt att få alla kurerna och slippa börja om igen efter operationen. Det tyckte i alla fall jag.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra att gifterna biter i alla fall.
    Det är E'et och C'et i FEC du har fått tror jag, samma sammansättning fick jag
    och sen kommer idegranspreparatet som Busan pratar om.
    Som hon skriver så verkar det vara väldigt individuellt hur den tar. Jag mådde mindre illa av den än av EC t ex. Men blev lite tröttare och hade lite värk i benen. men fick bra värktabletter av doktorn till nästa omgång och då gick det bättre. Men någon skärseld vill jag nog inte kalla det.
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag får också kombinationen EC och Taxotere. Jag har fått 4 kurer EC och nu ska jag få 4 Taxotere. Håller tummarna för att vi ska slippa de värsta biverkningarna av T! Men som sagt vad, det verkar vara väldigt indviduellt hur man reagerar. Känner två som klarat sig lindrigt undan och en som blev extremt trött och en massa annat. Kram från vintersolsken

    SvaraRadera