onsdag 1 april 2009

April, april

Idag har jag redan hunnit lura både sambon och föräldrarna!

Sambon lurade jag med att det snöade hemma och föräldrarna med att L hade studiedag och frågade om de kunde komma och passa honom. Alla svalde de betet! Hihi!

Tröttheten blir värre och värre. Jag vet inte om det har med blodvärdet att göra eller om det är så att kroppen är sliten av alla cellgifter.....

Har börjat fundera på strålningen - måste man vara sjukskriven då oxå, eller orkar man börja jobba då? Går man tillbaka till jobbet som om inget hade hänt eller börjar man med, typ halvtid för att känna sig för?? Blir man trött av strålningen?

Jag längtar till jobbet och till vardagen igen, med allt vad det innebär. Däremot inser jag att jag behöver tonvis med energi först och det är något som jag inte har idag.

Kanske får man tillbaka orken när cellgiftsbehandlingarna är slut? Hur pass jobbig är operationen? Har man ont länge efteråt?

Idag sa A att han tyckte att jag var finare med hår. Hihi, ja - inte hade det varit den här "frisyren" om jag själv hade kunnat välja.

Däremot har det börjat växa mer och mer nu och jag står häpen inför alla mina fjun på huvudet! Den här cellgiften har oxå håravfall som biverkning, men mina hårstrå trotsar och växer....

Det är bra - trotsa på! Kram på er! A-K

8 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när håret börjar växa. :) Mitt hår har också börjat växa sedan jag bytte till cellgiftet taxotere. Jag är sjukskriven 100 % till 1/8 så jag kommer vara sjukskriven fullt under strålningen också, men jag har hört att det är en del som jobbar, åtminstone halvtid. Jag har bestämt mig för att inte stressa tillbaka, även om jag också längtar efter vardag. Men de dagar som jag kör på som vanligt märker jag att orken tryter snabbt och jag är helt slut på kvällen.
    Styrekramar från Fia/vintersolsken

    SvaraRadera
  2. Jag delar med mig av mina erfarenheter som vanligt :)
    Jag strålades mellan 15/12 och 2/2.
    Den 7/1 började jag testa att arbeta deltid, först 25% i ett par veckor, sedan 50% fram till den sista januari. Efter det har jag arbetat heltid.
    De sa att man kunde bli trött av strålning men jag märkte aldrig av det.

    Jag har förstått att vi alla är olika men jag var som tröttast i höstas (tiden runt november) från den näst sista cyton och fram till och med 4 veckor efter den sista cyton. (då fick jag 4 ec och 4 taxotere i tvåveckorsintervaller).

    Idag är jag pigg, går långa promenader. Har börjat träna så smått och livet är ganska som vanligt igen.
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Kan du tänka så här att att jobbbet finns kvar i många år framöver och njuta av det som är positivt med att vara hemma (vara trött i en solstol i skuggan när värmen kommer tex)! Jag tänker så här att det hade varit så mycket trevligare med vardagen men nu behöver min kropp all energi (eller brist på sådan :-)) till att bli av med ev elakingar till celler och resten får barnen ta. Orkar du börja jobba under strålningen så gör det men det kan du nog inte veta just nu. Jag har nu fått insatt min picc line i går vilket gick jättebra och även fått min första EC behandling i dag. Känner mig lite trött och som om jag druckit rödvin som gör en lite tung i huvudet... Jag skall precis som Katarina få 4 EC och 4 taxotere i tvåveckorsintervaller. Skall även få Neulasta dagen efter varje behandling och förebyggande antibiotika under EC behandligarna (ingår i en studie).
    Kul att du i alla fall orkar skämta mitt i tröttheten! Tror vi kommer långt med humorn i behåll! Jag blev förresten opererad 19 febr och ärret har läkt jättefint. det spänner fortfarande lite där bröstet har suttit och det värker lite i armen (tömt ut alla lymfkörtlar i axillen) men inte så att jag tar några värktabletter längre och det är nog väldigt individuellt. Tiden på sjukhuset gick också långt över förväntan tyckte jag! Du kommer att klara det fint.
    Det blev en lång uppdatering på läget:-)
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera
  4. Fia: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter - jag behöver det. Kram

    Katarina: Härligt att höra om livet efter. Som vanligt, låter som guld i mina öron! Kram

    Cecilia: Tack för uppdateringen. Hoppas att du slipper alltför många biverkningar! Neulasta, är den sprutan som jag kallar "Vitablodkropps-sprutan" och den får jag oxå nu efter varje Taxotere-behandling. Skriv gärna och låt mig veta hur det går för dig! Kram

    SvaraRadera
  5. Katarina igen:
    Jag fick ta en Neulasta dagen efter varje behandling också (undrar om vi var med i samma studie Cecilia). Första gången tyckte jag att jag fick lite ont i kroppen dagen efter, men de följande 7 gångerna kände jag inte av det på det sättet igen. När jag sedan fick första Tax'en så fick jag värk i skelettet som du skriver om, men samma där, efter övriga behandlingar så var det inte lika framträdande. Jag vet inte om kroppen vande sig eller vad det var, men det blev lättare i alla fall.

    Tänk att den där lilla sprutan kostar ca 13.000:- styck!!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Många blir jättetrötta av strålningen och behöver då tid för att vila upp medan andra har ork kvar. För min del finns det ingen möjlighet att strålas i mitt landsting utan får åka buss 1,5 timme till nästa ställe som har. Kl 10,30-17 dörr till dörr :(

    Håller med Cecilia om operationen. Tycket nog att man återhämtade sig fortare än vad jag vågade hoppas på. På mig tog de hela bröstet och alla lymfar också.

    Var duktig med sjukgymnastiken och lymgymnastiken! Känns tråkigt ibland och så stramar det och gör lite ont. Men jag föstöker tänka att detta är min lilla egenstund. Passar på när jag är hemma ensam och sätter på musik och försöker göra något positivt av det.

    Måste man vara med i en studie för att få den sprutan? Jag har fått min första Tax för 9 dagar sedan och idag fick jag veta att mina provsvar var jätte låga. Fick lova att vara försiktig i påsk. Tog dock bara två timmar efter samtalet så hade jag feber så nu knaprar jag Kåvepenin..

    Kram till A-K och er alla som har hamnat i denna skit!

    //MilliT

    SvaraRadera
  7. MilliT: Nä, jag är inte med i någon studie utan jag får sprutan just för mina dåliga värden och för att jag ska slippa sitta isolerad och ta penicillin i förebyggande! Hör med din doktor om du inte kan få Neulasta! Tydligen är Taxotere ännu mer jävlig mot immunförsvaret, så nu får jag sprutan inför varje behandling. Kraaam

    SvaraRadera
  8. Sa skont att hora andra som gar igenom samma sak! Blev diagnoserad forra veckan med invasic ductal cancer i vanstra brostet och vantar nu pa operation. Ar aven HER2 positiv sa roliga sprutan vantar aven... Borjar cellgifter i sommar, hopas pa att fa behalla haret med den dar omtalade ishattan :)

    Kanner mig oforskamt positiv for tillfallet, den har cancern kanns mest som en irriterande grej som avbyter allt jag hade planerat dom nasta aren som skaffa barn tex. Man far snallt vanta helt enkelt!

    Hall modet uppe tjejer!

    SvaraRadera