fredag 3 april 2009

Känslosam

Imorse när jag satt framför teven - som vanligt - med en kopp kaffe och A tjatande bredvid mig om att vi skulle ut och hoppa studsmatta....(A förstår inte att jag är trött.... och går runt som en Duracell-kanin och tjatar, tjatar och tjatar...), så fastnade jag på Malous efter tio.

Där pratade de om en bok, som jag har tänkt att jag skulle läsa som heter "Livet kan inte vänta". Den handlar om tre kvinnor med obotlig cancer. En av de där kvinnorna, Sabina, hade en blogg tills för några dagar sedan då hon gick bort; Sabinas kamp.

Jag följde den bloggen slaviskt och jag blev så ledsen när jag läste att hon hade dött.

På "Efter tio" satt två släktingar till en annan av kvinnorna; Hanne. Hon dog för ett år sedan av sin bröstcancer, som hade spridit sig vidare till skelettcancer. Innan hon dog fick de reda på att hennes syster, som nu var i Malous teve-soffa, också hade fått bröstcancer.

Hur som helst, jag blev så tagen av deras historia och kunde identifiera mig med deras bilder av sjukhus-sängar, cellgiftsdropp och huvudsjalar, att jag blev helt ledsen. Stora tårar rann ned på mina kinder och jag var ledsen, inte bara för deras skull utan också för min egen.

Jag har bröstcancer - det är fan inte klokt!

Systern hade opererat bort det friska bröstet också, eftersom det fanns en stor risk att få tillbaka cancern i det. Deras cancer är ärftlig - de är alltså bärare av någon av de där generna.

Jag vet inte om min är ärftlig. De har inte gjort någon utredning på mig ännu. Ska jag förutsätta att min är ärftlig och därför ta bort även det friska bröstet eller ska jag låtsas som ingenting??

Utredningen kommer säkert inte att göras förrän operationen är över. Ska jag då vänta på den eller ska jag kräva att de tar det andra bröstet samtidigt?

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Hej! Håller med, det är inte klokt att vi har bröstcancer!! De håller på att göra en ärftlighetsutredning på mig eftersom min mamma hade bröstcancer och gick bort vid 34 års ålder. Jag är ju redan opererad men tänker att jag ska strida för att de tar bort det andra bröstet oavsett om jag har ärftlighetsfaktorn eller inte vid rekonstruktionen av det nu borttagna bröstet. Då blir det ju bara en operation och jag får två förhoppningsvis snygga och likadana bröst. :) Kram Fia/vintersolsken

    SvaraRadera
  2. Om du orkar hade jag försökt trycka på för att få kollat ärftlighet redan nu. Jag försökte innan min operation men fick inte igenom det via bröstmottagningen. Ville att de skulle ta det andra bröstet förebyggande. Tror att det kanske hade varit lättare om jag varit inne i behandlingssvängen och kunnat diskutera med onkologen. Nu skall de göra ärftlighetskoll på mig men både min faster, farmor och farmors syster har haft BC. Faster lever 10 år efter behandling mot aggressiv sort med spridning till lymfkörtlar (sådant vi vill veta eller hur?). Antar att det betyder att om det visar ärftlighet så kommer de att ta andra bröstet sen efter behandlingarna och så kul är det inte med ytterligare operationer. Har nu fått min först EC i förgår mådde ok i går sen fick jag Neulasta i går em. I dag mår jag illa och i natt frös jag först och sen svettades jag. Så i dag tycker jag synd om mig:-( Lång kommentar som varnligt sorry!!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Har läst lite på hennes blogg (Sabinas kamp)efter det att du skrev om den. Jag mådde så dåligt efter det!! Kunde knappt somna...

    Min mamma har haft bröstcancer för 20 årsedan och är vid liv tack och lov. Jag kommer att testas också men vad jag förstår är det en rätt omfattande procedursom kan ta tid. De närmaste släktingarna får också testas. Man fyller i papper om sjukdomar och annat och lämnar blodprov. Dock testas inte våra barn än, de ska fylla 18 först. Usch vilken 18 års present! Och det beöver inte bara drabba dottern vad jag förstår. Cancern kan ju komma lite var som helst så även våra söner kan bära på det. Nä fy! Nu släpper vi detta tills de är 18!!

    Jo just det, enligt min läkare är återfallen sällan i det andra bröstet..utan i kroppen. Får panik vid tanken. Hur ska man hitta det då? Dock var det så att vi som är lite yngre kunde vist få det i alla fall i bröstet men inte de som är äldre?!... Det där kan ju någon få förklara för mig!

    Kram MilliT

    SvaraRadera