måndag 25 maj 2009

Om att inte vara ensam och om systrar

Att bli sjuk är en hemsk upplevelse. Man störtar ner i ett djupt hål och runt omkring en finns bara mörker.

När jag fick beskedet om att jag har bröstcancer var jag vettskrämd, ängslig, ledsen, i chock och full av ångest omvartannat. Men jag var aldrig ensam.

Ända sedan den där dagen i december när min värld kastades omkull fanns hela mitt skyddsnät av familj och vänner där och fångade upp mig.

Jag har ältat, diskuterat, gråtit och ältat igen om cancern och inte en enda gång har någon av dem suckat djupt och himlat med ögonen eller tänkt på annat.

Min syster har varit ett otroligt stöd för mig. Vi har pratat och haft djupa diskussioner om livet, döden och återfall och varenda gång har det slutat med att jag mått bättre.

Hon finns alltid där när jag behöver prata. Kommer alltid när jag behöver sällskap. Hon är på så många sätt en mycket bättre människa, syster och vän än vad jag är.

Idag när hon kom och hälsade på hade hon med sig ett jättefint silversmycke till mig. Min sambos namn och mina barns namn var ingraverade i det och på själva smycket stod det på latin: Jag kom, jag såg, jag segrade.

Jag har mycket lättare för att skriva ned vad jag känner än för att säga det rakt ut. Jag tror inte att jag fick fram precis hur mycket det där betydde för mig.

Som en symbol för min kamp mot den här jävla skiten - vår kamp.

Syrran, du betyder så mycket för mig! Här har jag kopierat från internet lite meningar om systrar.
Jag är så tacksam för min!

Avstånd betyder ingenting, vi kan gå olika vägar, för du är ändå alltid nära och har din speciella plats i mitt liv

En syster är...
Någon att tala om hemligheter för, någon att uppleva äventyr med, någon att visa allt nytt för, någon som står på ens sida, någon att bry sig om, någon att hålla i handen när man är rädd, sjuk eller glad. Någon som är precis som du.

En syster ber om hjälp när hon är i knipa. En syster stönar när hon måste hålla en sällskap. En syster stoppar om en när man är förkyld. En syster håller retstickor på avstånd. En syster älskar en. Nästan jämt. Alla behöver en syster.

En syster vet mer om en än någon annan i hela världen.
Hon har samma minnen från barndomen. Hon tänker på samma stigar, samma blåbärsställen och samma stora stenar vid vägkanten. Det är så skönt att ha någon som accepterar en precis som man är. En mors kärlek är lite blind, men aldrig en systers.

Vänner får nöja sig med en censurerad skildring av vad som hänt tidigare i livet. Systrar har tillgång till orginaltexten.

Vi firar Mors dag och Fars dag, men det borde finnas en speciell dag för alla systrar också. Speciellt för dig!

Vänner kan man alltid byta. Systrar har man för alltid. Därför lär vi oss att acceptera varandra som vi är. Bra sidor och dåliga. Det är skönt.

Ens älskade är underbar. Men små angelägenheter inom familjen diskuteras helt med en syster. Som du.

En syster Av: Siv Andersson

En syster är ett stöd och en hjälpande hand. Hon är bunden till dig med ett kärleksfullt band. Som lilla… eller stora…är hon dig ganska lik. Hon finns i många minnen och hon gör din levnad rik. Det känns tryggt att hon vet varifrån du kom, att hon ser vad du gör och att hon bryr sig om. Med henne kan du dela både sorger och skratt…En syster är en gåva– en ovärderlig skatt.

En syster är en liten bit av barndomen som aldrig kan gå förlorad /Marion C Garretty

En syster är den första att kritisera dig, men om någon annan försöker göra det kommer din syster att försvara dig till världens undergång. /Lisette Favier

Att vara systrar och vänner är dubbel lycka /Anonym

Ty det finns ingen vän som en syster i storm eller lugnt väder; att liva den som gråhet ser, att hämta den som vilse går, att lyfta den som faller ner, att stärka den som står. /Christina Rossetti

Att ha en syster är att ha en av de vackraste och mest unika av mänskliga relationer /Anonym

Vid våra vändpunkter är vi varandras referenspunkt /Elizabeth Fishel

En syster är både din spegel och din motsats /Elizabeth Fishel

Låt aldrig en arg syster kamma ditt hår /Particia McCann

...en syster är tjat och retfullhet, viskningar och hemlisar. Mutor. Smockor. Lån. Kras. Pussar och kramar. Överraskningar. Försvar och tröst. Ett välkommen hem. /Pam Brown

Systrar brukar dela skratt och torka tårar /Anonym

Storasystrar är grädden i livets kaffe /Particia McCann

Att ha en syster är som att ha en bästa vän på besök hela livet. /Amanda Hector

En syster är dig alltid kär ty hon finns för all framtid med i de dyrbara minnen som du bär närmast hjärtat /Anonym

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Tack!
    Jag har ingen syster ( men väl en underbar bror) men mina döttrar har...
    De här orden kommer jag att plagiera...

    SvaraRadera
  2. Kära "medsyster"!
    Jag tänker på Dig i dag och hoppas att allt går bra.
    Visst känns det tomt utan bröst, men vad är väl ett bröst mot själva livet?
    När jag vaknat ur narkosen var min tanke: Ja, ja, jag har i alla fall inte skäggväxt och hår på bröstet, jag är fortfarande kvinna.

    Lyckliga du som har en syster. Jag har ingen syster men jag två väninnor som är som systrar för mig. De har turats om att vara mina följeslagare i vått och torrt.

    En varm kram,
    Linda

    SvaraRadera
  3. Oj,, va fint, här sitter jag med tårar i ögonen! Kram till dig

    SvaraRadera