torsdag 14 maj 2009

Kirurg-besök

Igår var jag iväg och pratade med en doktor på kirurgen inför min operation.

Operationen blir den 26 maj. Då ska jag dyka upp vid 07-tiden och läggas in för operation.

Den 22 maj ska jag in och träffa narkosläkaren, som då ska bestämma vilken narkos jag ska ha och även gå igenom mina blodprover som jag ska ta den 18 maj.

Blodproverna behöver de för att se att jag inte förblöder på operationsbordet och dessutom vill de ha koll på mina vita blodkroppar.

Vänstra bröstet ska avlägsnas helt och sen går de in i armhålan och skär bort "fettkudden" (jo, hon sa så.... Jag hoppas att alla har en fettkudde under armhålan och att det inte är som jag är fet...). I "fettkudden" finns ett tjugotal körtlar och de ska bort. Tydligen har man ca 40 lymfkörtlar i armhålan.

Ett fruktansvärt fult ärr kommer sedan att gå horisontellt där bröstet har suttit. Jag fick se bilder och det såg både knöligt och fult ut. Men å andra sidan - det måste ju bli ett ärr av det hela.

Rekonstruktion kommer inte att ske förrän efter två år. Då tar man tydligen hud från magen och det verkar vara en rätt så stor operation.

Det borttagna bröstet och "fettkudden" kommer skickas till patologen (nä, jag tror inte att det namnet har någon koppling till patte....! =)) för analysering. Resultatet, dvs om det fanns cancerceller eller inte, får jag presenterats för mig två veckor senare.

När jag vaknar upp efter operationen (den tar ca 1,5 timme) kommer jag att ha två stycken dräneringsslangar ut från min kropp. En slang från armhålan och en från det ställe där bröstet har suttit.

Det är sår- och lymfvätska som ska dräneras ut. Dränet från armhålan ska tas bort dagen efter och bröst-dränet kan få sitta i upp till 6 dagar, beroende på hur mycket sårvätska som kommer ut. Det läskiga i det hela är att jag bara sover över på sjukhuset i ett par nätter och sedan ska jag tydligen själv kunna fixa det där med dränaget, dvs byta sårvätske-påse - blä!

När båda slangarna är borta så kunde det bildas sårvätska ändå i operationsområdet. Om det skulle bli mycket - så det skvalpar (!) - så får jag komma in och tömma ut vätskan - blä igen!

Som sagt - minst en övernattning kanske fler, beroende på hur det blir med dränaget.

Nu ska jag vila mig lite - innan sönerna kommer hem.

Kram på er! A-K

6 kommentarer:

  1. Hoppas allt går bra med operation och allt runt omkring.
    Har jobbat på Kirurgens vårdavdelning på vårat sjukhus, men det är många år sedan nu. Jag var just på den sidan som har hand om bröstcancerpatienterna.
    Mina tankar finns hos dig och din familj.
    KRAM Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej AK! Din blogg är verkligen underbar att läsa, far mig att skratta varje gång! En fråga bara, varför tar det två år innan dom bygger upp bröstet igen? För mig skulle det byggas upp på en gång under samma operation. Vet inte om det skulle vara vart att fråga din läkare om det för det kan ju inte va så kul och vara utan bröst så länge, speciellt eftersom ärren är så fula? Fick min 'fettkudde' utopererad i Fredags så lugn, det är inte du som är fet :)

    SvaraRadera
  3. Gud ja, det är ingen liten pärs du ska gå igenom! Men förhoppningsvis leder det till något gott! Och vad är ett bröst jämfört med livet! Förlåt om det lät dumt! Klart man är kär i sina bröst! MEN nu finns det ju fantastiska rekonstruktionstekniker idag! Jag har en familjemedlem som fick tagit bort sitt bröst för några år sedan. Efter ytterligare något år fick hon gjort en sådan bröstrekonstruktion med hud och fett från magen. Kan bara säga att hon är sååå nöjd med detta och det ser helt naturligt ut! Det är en lång operation och hon tvekade in i det längsta, men hon har aldrig ångrat sig! Och så skojade vi lite där och menade att hon ju faktiskt fick en fettsugning av magen på köpet!
    Jag önskar dig all lycka, stor kram K

    SvaraRadera
  4. Camilla: Tack - det betyder så mycket! Kram tillbaka!

    Angelica: Tack! Det tar två år innan jag får rekonstruktion eftersom jag ska bli strålad. Tydligen så tar det den tiden för kroppen, operationsområdet och huden att återhämta sig. Det är en stor operation så allt måste vara tiptop liksom! Dessutom så vill de ha koll på ärret och området runt omkring så att inga återfall (ta i trä) uppkommer! Pust, vilken tur att du oxå hade en fettkudde! Kram på dig!

    Kamilla: Tack för peppningen och tack för att du delar med dig! Det där med fettsugningen är ju verkligen en bonus! Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Lycka till med operationen gumsan!! Mina tankar finns hos dig! Vet hur jobbigt det är.. Stora kramar från mig! Linda

    SvaraRadera
  6. Hej fina vännen!

    Du är så jäkla rolig! Patologen... *skrattar fortfarande*
    Skönt att du fått tid för operation.. bort med invasionen.. jag kan komma och byta påse om du behöver hjälp..

    Störst kram!

    SvaraRadera