söndag 17 maj 2009

Hemma igen!

Oj, vad vi har sovit! Sovit, ätit, promenerat och sovit igen.

Det är så härligt att vara i Spa-miljö; badrockar, vita filttofflor och människor som viskar.

Tass, tass låter det i korridorerna när gästerna tar sig mellan vilstolen och ansiktsbehandlingen.

Man blir uppassad; tallriken tas bort när den är tom, vin serveras och fylls på när glaset är tomt, man går ner till dukat bord och går iväg när man ätit färdigt. Inget diskande, inget bortplockande och inget städande - bara tass tass, liksom.

Sambon är utvilad och full av energi. Jag är fortfarande trött och seg, men nöjd med helgen.

Vi hade rum med utsikt över havet och när vi öppnade den franska balkongen, så hörde vi vågornas brus. Eftersom jag fortfarande har svettningar på nätterna, så sov vi med balkongdörren öppen - finns det något härligare än att höra vågorna när man ligger och slumrar?

Bara trötthet och ögonlocksryckningar (ögonlocken har börjat att rycka; speciellt på eftermiddagarna. Jag hoppas att det är som jag är trött och att det inte är något som jag får leva med framöver - det är rätt så drygt. Hopp, hopp och ryck, ryck i ögonlocken. Någon mer som har det så?? ) kvar av biverkningarna.

Nu börjar jag oroa mig inför operationen och sambon och jag hade långa och välbehövliga samtal om cancern, jävligheten, hoppet (inte ögonlockshoppet....det andra), orättvisan, turen, rädslan, livet - och om oss.

Att prata död, rädsla, sjukdom och jävlighet utan att hela tiden tänka sig för så att inget barn hör, är inte lätt i vardagen och det var skönt att kunna prata igenom allt.

Hålltider för veckan:
Mån: Blodprov
Fre: Samtal med narkosläkaren (någon hotade mig med att de ska tvinga upp mig på vågen, så nu måste jag försöka att komma ut på promenad varje dag och att inte - för allt smör i Småland - äta de där pringles-chipsen (jo, det är de gröna!) som ligger i skåpet och frestar mig.)

Kram på er! A-K

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har också ryckningar i ögat!! Men när jag tog upp det med ST-läkaren sa hon att det inte är någon biverkan men det tror jag visst att det är. Ibland har jag haft ryckningar i stort sätt hela dagarna, men nu har jag det bara någon gång ibland. Hoppas det är på väg bort!! Härligt det lät med SPA-helg! Kram Fia

    SvaraRadera
  2. Så skönt ni måste ha haft det! En SPA-helg eller liknande, då och då, det borde alla ha!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har också haft ögonryckning.. höger öga.. och det var som cytotjejerna sa... det finn så mycket som är biverkningar.. men som inte står med i bipacksedeln.. för där står bara de som mest folk drabbas av.. så är vi tre.. som brabbas av hoppande ögonlock under x antal år.. så räknas inte det...

    Jag har blivit nominerad till månadens blogg.. Smyg in här och följ länken..
    http://pysan.wordpress.com/2009/05/17/jag-ar-nominerad/
    Kram Pys

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Underbart med Spa-helg! Blir lite sugen på att boka in min och sambon. Var var ni? Tips?

    Hoppas dina prover visar bra värden idag!

    Ryckningar i ögat har jag med! Massor! Har inte tänkt på när på dygnet det är, mest hela tiden känns det som.. Men när man pratar med någon så bara känner jag att mitt vänsteröga bara vill "dra ihop sig". Så störigt! För mig kom det efter andra Taxen. Undarar hur det blir efter den trede? Hu.. Kanske båda ögonen så ser man ju riktigt smart ut... Höger, vänster, höger, vänster... Blink blink!

    Skulle ju få min tredje Tax idag då jag fick halsfluss förra veckan. Jag tågade till Onken imorse fullmatad med Betapred och de tog proverna först som vanligt. Jag berättade att jag har fått en rinnande näsa, en hals som igen känns torr och att jag nös hela dagen igår. Och gissa? Det ställdes in IGEN!

    Ny tid nästa måndag. Då har jag ätit klart Kåvepeninet. Så får vi se.. :-/

    Kramar

    MilliT

    SvaraRadera
  5. Låter som en underbar vistelse... Operationen kommer gå bra, det är jag övertygad om. Jag var oxå supernervös inför mina oerationer.. Önskar dej all lycka! Kramar från Linda

    SvaraRadera
  6. Låter som en superhelg o vad härligt att kunna prata när andan faller på!

    Laddar nu inför sista cyton..
    Den 25e är det inställningsdags inför strålningen, den börjar prel 9 juni..

    Förra cyton var jobbig, jag tror jag tog ut mig lite för mycket med trädgårdspyssel, men det är ju så kul o givande! Denna gång blir lugnare..

    Så i morgon vid 11-tiden är jag klar! ( om allt går som det ska)

    Kramar Monne

    SvaraRadera
  7. Fia: Se där ja, då är det inte bara jag som har ryckningar! Det måste definitivt vara en biverkning! Kram på dig!

    SiS: Ja, det var jättehärligt med Spa-helg! Kram tillbax

    Pysan: Ja, nu är vi tre med ryckningar! Jag har röstat på dig, Pys! Kram tillbax

    MilliT: Jaha du, då är vi fyra med ryckningar! Nääähhhh, vad trist att du inte fick taxen nu heller! Jävla skit! Du verkar vara vid gott mod ändå! Då hoppas vi på måndag istället! Kram

    Linda: Tack, ja jag hoppas oxå att det går bra. Kram

    Monne: Jag firar som bara den idag för dig och din sista cyto! Grattis! Hoppas att du får så lite biverkningar som möjligt! Kram

    SvaraRadera