fredag 29 maj 2009

Nyopererad och med äckelpåse

Nu är jag hemma igen! Jag har legat på patienthotellet eftersom jag har dränage och det har kommit en hel del äckelvätska (blod och sårvätska).

Jag mår relativt bra - är trött och har så där lite lagom ont som man kan ha när någon har skurit av ens bröst och karvat ut en sisådär 10-15 körtlar ur armhålan på en!

Jag ska redogöra för operationen - så mycket jag minns av den - en annan dag.

Så här ser jag ut nu:

- Lite bebisfjun på huvudet
- Pyttelite ögonfransar och ögonbryn
- Beige
- Ett bröst, men det märker man inte eftersom jag har stoppat en damstrumpefärgad kuddprotes över icke-bröstet - på sjukhusets inrådan, vill jag poängtera.
- En blod- och vätskefylld slang ur armhålan ned i ett Region Skåne-örngott, som gömmer en dränagepåse med samma äckelinnehåll
- En stor och svullen armhåla utan känsel

Nu ska jag gå och dra något gammalt över mig - inte sambon då alltså.... Han är och hämtar store sonen i skolan.....

Jag skriver mer en annan dag!

Kram på er! A-K

10 kommentarer:

  1. Hej
    Läst igenom din blogg nu. Känner igen beskrivningen du har efter operationen..
    Jag opererades först och väntar svar på analysen, misstänker att det blir cellgifter.
    Du är en kämpe!
    Beundrar din styrka och viljekraft!

    Ima

    SvaraRadera
  2. Härligt att du är hemma igen, har tänkt på dig sedan i tisdags när du opererades.

    Ta vara på dig och ta det lungt, och kom ihåg att det inte finns några MÅSTEN, låt din sambo sköta om dig nu i helgen och ha det så bra du kan,, vi hörs snart igen..

    Styrkekramar från Jenny

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att det gick bra... om man nu kan säga så om det du gått genom... ring om du behöver.. du vet att jag är hemma dygnet runt och vaken större delen ;-)

    SvaraRadera
  4. Så skönt att det är över! Det är tillåtet att faktiskt dra något gammal över sig! Snart känner du för att komma fram igen! Ta hand om dig!
    Stor kram K

    SvaraRadera
  5. Ta det lugnt i helgen och njut - så mycket du orkar - av det fina vädret som ska bli!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så skönt att du är hemma igen... jag fick inte gå hem med min "handväska" utan fick snällt vänta på sjukan tills det var ok att dra dränet och åka hem... fast jag fick ändå åka in och tömma.. för när det borttagna bröstet var större än det bröst som var kvar så var något fel... 3,2 dl kom ut...

    Känseln i armhålan är fortfarande lite si och så med.. jag känner.. men det är lite så där "sovit" fortfarande.. men det kan ta år innan all känsel är tillbaka... om den alls kommer tillbaka..

    Kram Pys

    SvaraRadera
  7. Nu är det gjort!

    Hoppas du mår efter omständigheterna bra..

    Saknaden av känsel under armen kommer att bestå ett bra tag, jag har inte fått igen den än o jag opererades i början på dec..

    Den 8 juni drar strålningen igång för mig. 4 dagar i veckan i 5 veckor.

    Sköt om dig o ta det lugnt..

    Återhämtnings-kramar Monne

    SvaraRadera
  8. Ima: Kul att du läser - jag läser hos dig oxå.... Lycka till med analysen! Kram

    Jenny: Tack för tankarna! Kram

    Kamilla: Ja, det är skönt att det är över! Kram tillbaka!

    SiS: Ja, jag ska njuta! Kram tillbaka!

    Pysan: Ja, den där jäkla känseln.... Det sticker till ibland som nålar, men det är tydligen ett gott tecken! Kram tillbaka!

    Monne: Vad skönt att det snart är dax för strålning! MEN, jag ska strålas 5 dagar i veckan i 5 veckor! Varför ska du bara strålas 4 ggr i veckan??
    Nu-ser-vi-snart-slutet-på-sjukdomen-kramar!

    SvaraRadera
  9. KKK: Jag kommer att ringa dig. Snart. Jag måste bara samla mig lite innan. Kanske ringer jag dig i veckan. Stooooor kram!

    SvaraRadera
  10. Skönt att operationen är över och att du är hemma! Konstigt det där med att vissa får åka hem med dränaget. Var är du opererad? I Kristianstad fick jag ligga kvar tills de kunde dra dränagen. Jag hade två st. Kan också vittna om att bedövningskänslan kan sitta i länge. Jag blev op i febr och har det fortfarande. På torsdag är det dags för första taxen. Får se hur hårt den biter. Kram Cecilia

    SvaraRadera