torsdag 1 oktober 2009

Näeeehh, finns det såna puckon!?

När jag satt på jobbet idag och var mitt inne i en projektavstämning så lyssnade jag med ett halvt öra på Lotta Bromé. Hon pratade om bröstcancer och rosa bandet! Hurra för det ! (rosa bandet, inte bröstcancer!)

Tydligen hade forskarna kommit fram till att vårt genomsökande av våra bröst är onödigt och skapar bara ångest. Många ofarliga knutor blir undersökta och ibland t om bortopererade! (Utropstecknet är ironi!)
Dödsantalet i bröstcancer har inte sjunkit sedan de gick ut med rekommendationen om att alla vi kvinnor ska känna igenom våra bröst.

För mig är detta så dumt att det är knappt att jag ens vill kommentera det. En kvinna från cancerfonden var i radiostudion och berättade - helt enligt min linje - att de flesta kvinnor som har bröstcancer, faktiskt själv har upptäckt knutan. Inte mammografin - utan kvinnan själv!

Det var inte detta som gjorde att jag höll på att koka över. Några projektavstämnings-sidor senare var de ute på stan (radioreportrarna inte projektavstämnings-sidorna (!)) och intervjuade folk.

Då stöter de på en kvinna och frågar henne om hon brukar undersöka sina bröst. Hennes svar får mig att hoppa av skorna.

- Nä, aldrig. Jag går inte ens på mammografi, säger hon stolt (!). Jag förstärker mitt immunförsvar och känner mig stark, äter bra och motionerar, så jag litar på min kropp och behöver inte känna igenom något. Sen om jag skulle få bröstcancer, så får det väl vara så.

Vad är det med folk? undrar jag (läs: skriker och se mig framför er med rök ur öronen och stampandes med foten)

Som om inte det var nog, så hördes en annan kvinna i etern svara på samma fråga.

- Nä, jag känner inte igenom mina bröst. Man ska inte in och rota i kroppen. Skulle man få cancer, så kan man självläka och bli av med cancern - förutsatt att man inte är inne och rotar.

Jaha, säger jag ironiskt - syns det inte, finns det inte.

Låt oss alla, likt strutsen, stoppa huvudet i sanden - och självläka! (ironiskt tonfall)

Kram på er! A-K

2 kommentarer:

  1. Det är som jag brukar säga: det finns idioter överallt och till allt!! Men de som svarar så har ju aldrig varit där som du o jag... Jag hade ju inte bröstcancer men cancer som cancer... De har inställningen: Det händer andra men aldrig MIG!!! Ha en trevlig helg gumman... Kramar från Linda

    SvaraRadera
  2. Jisses.. det är inte idioti.. de där är rena puckona.. hur kan man bara säga att man självläker.. ??? Hört någon som självläkt i cancer?? Vilka Puckon.. fast det är såna som går på bluffdoktorn som säljer nässelavkok och som inte vill operera bort cancer.. för då kan den spridas... det är 1800-tals tänkande inom medicinen.. för så tänkte man förr.. idag vet man bättre...

    Man önskar ingen cancer.. men ibland...

    Kram pysis

    SvaraRadera