tisdag 30 juni 2009

Strålning imorgon!

Ja, jag är lite nervös inför morgondagen och dessutom irriterad över den där jäkla blåa färgen som jag är målad med - ett streck på vardera sidan om bröskorgen och så ett i mitten.

Värmen gör att färgen kladdas ut och fortsätter det så här så lär jag gå in på strålningen om ett par veckor som en smurf. Jag försöker rita i dem (linjerna) så gott det går, men så fort jag går utanför dörren så kladdar de igen.

Mina svettningar (klimakterie-svett) gör inte det hela bättre.

Mensen har inte kommit tillbaka och nu har den hoppat över en tredje gång. Tydligen så kan det ta tid innan äggstockarna har hämtat sig efter cellgifterna och ibland så kan det t om bli så att man hamnar i klimakteriet!

Jag räknar kallt med att mina äggstockar ska komma igång igen, men det kan kanske ta några veckor till. Tills dess får jag väl stå ut med dessa svettningar - även om det är drygt.

Däremot så känner jag mig stel i kroppen och när jag har suttit ett tag och ska upp och gå så gör det ont innan jag har ledat till mig. När jag har gått ett par steg så släpper det stela igen....

Kan det vara benmärgen som ska rätta till sig och komma upp i rätt värden igen? (Ångest över återfall!!!!!)

Dessutom så har jag fått svårt att sova om nätterna. Jag ligger och spänner kroppen och det är nästan omöjligt för mig att slappna av och hitta en skön sovställning.

En natt märkte jag att jag låg och knöt händerna hårt - kanske därför jag har ont i kroppen?

Kram på er! A-K

6 kommentarer:

  1. Hej! Det kommer gå bra imorgon! Jag har nu gjort 16 av 25 behandlingar och det känns inget under själva strålningen. Huden börjar dock bli röd och kliar, men sköterskorna tycker att det ser fint ut. Det är bara att smörja och smörja. På mig ritade de bara vid inställningen, sen har de gjort tre små tatueringsprickar som de ställer in maskinerna efter. Jag har också ont i kroppen, men det verkar vara vanligt efter taxoteren. Lycka till imorgon! Kram Fia

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!! Jag fick enorm värk i kroppen av cellgifterna så det har du troligen med fått!! Stackare... Hoppas dina svettningar går över.. Jag får knapra hormoner varje dag!! Önskar dig stort lycka till imorgon.. Kramar från Linda

    SvaraRadera
  3. Heeej!
    Hoppas och håller tummarna för att strålningen går bra idag!!
    Ett tips för avslappning, som funkade för mig, är spikmatta. Helt underbart mot både smärta och avkoppling.

    Kram i värmen

    SvaraRadera
  4. Hej A-K! Lycka till med strålningen idag! Kan berätta att jag sover också dåligt på nätterna trots sovpilla:-( Skall försöka sluta med dem efter taxen (näst sista i morgon). Tror att det kanske är klimakteri symtom för jag är så varm på nätterna. Det där med att knyta händerna låter som stress. Jag har också kommit på mig själv med att göra det på nätterna när jag varit jättestressad. Är din tumör inte hormonkänslig eller varför skall du inte äta Tamoxifen? Låter förresten jobbigt med färgen. Jag är så dålig på att rita kommer att fylla i fel... Kram Cecilia

    SvaraRadera
  5. Hej A-K, det är som att läsa om mig själv för ett år sedan... Min mens var borta ungefär ett halvår men kom tillbaka med full styrka. Svettningarna avtog och försvann ca 6 veckor efter sista behandlingen. Det stela när man reser sig är fortfarande kvar.. blä... och värken också... suck. Testa att köra avslappning innan du ska sova, Uneståhl är bra och finns nog att köpa på apoteket men det finns många andra. Hör av dig om du vill ha fler tips! Och det blir bättre - jag lovar! Kram Malin :)

    SvaraRadera
  6. Fia: Då är du ju snart i mål vad gäller strålningen - härligt! Vad skönt att höra att det kanske är Taxoteren som gör att jag har ont i kroppen! Tack! Kram

    Linda: Tack! Då är det kanske cellgifterna som gör att jag får ont! Kram tillbaka!

    Ima: Oj, det låter ont med spikmatta, men kanske värt ett försök ändå! Var hittar man en spikmatta, tro?? Kram

    Cecilia: Ja, kanske det är stress som gör att jag ligger och spänner mig på nätterna. Ska försöka slappna av.... Nä, min tumör är inte hormonkänslig och därför ska jag inte äta Tamoxifen. Kram på dig!

    Malin: Okej, då finns det kanske hopp för min mens oxå! Varför vill man egentligen ha tillbaka den?? Vad skönt att höra att jag inte är ensam om det stela i kroppen! Ja, ska testa med avslappningsövningar innan jag går och lägger mig! Kram

    SvaraRadera