onsdag 24 juni 2009

Fixation och röntgen idag

Idag har jag varit på ett första besök på strålningsavdelningen.

Imorse var jag på fixation. Jag hade absolut ingen aning vad fixation var och för er som undrar så ska jag berätta vad det är.

Jag fick blotta mig som vanligt - bara naken på överkroppen alltså (!) - och lägga mig på britsen. Där fick jag ett stöd under knävecken och en "rumpstopp" nedanför rumpan så att jag inte skulle kasa ner. Ett stöd fördes in under nacken på mig och sen fick jag lägga upp mina armar ovanför huvudet i speciella armhållare (såg ut som benstöden i en gynekologstol ungefär - fast för armar).

Det var inte skönt, kan jag säga, att hålla vänsterarmen ovanför huvudet. Det gör fortfarande ont att ha armen så högt även fast jag kämpar på med mina sjukgymnaströrelser.

Jag fick flytta mig lite och anpassa mig efter de röda ljusstrålarna, som lyste på mig, så att jag låg rätt på britsen.

Ingvar, som han hette, lade en plastbit ovanför ärret och ritade av ärret på plasten. Sen klippte han ut en gummiremsa som jag ska ha ovanför ärret när jag strålas.

Det var alltså fixationen.

Efter fixationen röntgades jag för att de skulle kunna rita in var strålarna ska komma så att det skadar så lite organ som möjligt.

Jag lade mig på britsen och så passade de in mig så att jag stämde med de röda ljusstrålarna igen. Sen tejpade de fast koppartrådar runt det obefintliga bröstet (så att doktorn skulle kunna se var bröstet har suttit).

Den där gummiremsan klistrades fast över ärret och in i röret åkte jag alltså. Varför är det så svårt att slappna av när man ligger där i det där röret?

När det hade surrat färdigt och jag åkte ut igen från röret så började man rita en massa linjer på mig. Några linjer på båda sidorna av bröstkorgen och så en linje mitt emellan brösten (t).

Efter det så tog dem kort på linjerna - och på mig! Kanske jag dyker upp som en twistad Playmate of the year!

Sen var jag färdig! Jag fick en penna med mig - att fylla i linjerna med när jag har duschat.

En vecka till strålning! Nu är det snart igång!

Kram på er! A-K

2 kommentarer:

  1. Mig tatuerade de... små prickar på sidorna av kroppen och mitt mellan brösten för att kunna ställa in apparaten rätt varje gång... men målade på mig gjorde de också. Har du köpt ngn salva att smörja med? Själv hade jag Aloe Vera ur Forever-serien och slapp brännsår! Kram Malin :)

    SvaraRadera
  2. Hej Hej!
    Jag är nu inne på näst sista veckan med strålningen. Det går bra, kliar lite men ingen direkt rodnad än. Smörjer med CanoDerm som jag fick av sköterskorna.
    Det negativa är att jag fått en reaktion av cyton. Började som små prickar som blev större o fjällade.. som tur är kliar dom inte..

    Nu när jag kommer in, fyller dom bara i tatueringspunkterna, det ritas inte längre, men dom gjorde det de 3 första veckorna.

    Hur går det med armen? Läker allt ok?

    Det är nästan ofattbart att vi kommit så här långt i behandlingen!
    Fy attans vad vi är bra!!! =)

    Kramar Monne

    SvaraRadera