fredag 5 juni 2009

Jävla sårvätska!

Jag har inte skrivit på ett tag och det beror på att jag har haft det lite jobbigt med både dränagen och sårvätskan!

Bröstdränaget drog de dagen efter operationen och det gjorde ont - inte ont ont, så att jag skrek och grät och betedde mig - utan ont som i obehagligt ont.

Det skrapade på insidan hela vägen från där det satt till det kom ut och alltsammans avslutades med ett noga avvägt "splash" som batikfärgade min Landstinget-skjorta och min specialbehå i en nyans av sårvätskegul och blodplasmaröd....

Armhåledränaget fick jag ha i sex dagar. Dränaget var en gummislang från ett ingångshål en bit nedanför armhålan. Slangen satt fast i en liten blåsa och under blåsan satt en dränagepåse fastskruvad.

Eftersom det inte var en så vacker syn med äckelvätskan i slangen fick jag ett blått och vitt Landstinget-örngott att stoppa hela härligheten i och sen fäste jag fast örngottet med två säkerhetsnålar i mina brallor. Smart eller hur?

Det var lite jobbigt att gå på toa med äckelpåsen bara. Den hängde ju fast i brallorna, så när jag knäppte upp dem och satte mig på toa, så åkte ju byxorna ned och med byxorna åkte även påsen ned och drog i dränaget - aj! Sen lärde jag mig att hålla i påsen.....

När dränagepåsen innehöll mindre än 50 ml äckelvätska på ett dygn var det dags att dra bort dränaget. För mig hände det aldrig, men tydligen får man inte ha ett dränage mer än 5-6 dygn, så jag fick ta bort mitt fast det var 60-70 ml i sista dagen.

Armhåledränaget gjorde inte alls ont. Det satt inte så långt in, men däremot kom det mer splash och när dränet var draget, så läckte jag igenom ett par stycken bandage.

De drog mitt armhåledränage i måndags. På onsdagen tog jag bort bandaget över ingångshålet för att det skulle sluta sig.

Samma onsdag skulle jag följa äldste sonen till skolan. Han skulle ta inlines och hans räddhare till mamma tyckte att det var säkrast att gå bredvid ifall ifall liksom.

Halvvägs till skolan kom jag på att jag hade glömt att lägga ned vanliga gympadojjor till honom och eftersom vi började få knappt om tid, så fick jag för mig att jag skulle springa hem och hämta hans skor!

Jo, tjena! Om ni drar armhåledränage - spring inte de första dagarna efter! Följden blev att när jag sprang, pumpade det ut äckelvätska ut ur ingångshålet och blötte ned min behå, min t-shirt och min jacka. Jag var fullkomligen täckt av äckelvätska när vi kom fram till skolan!

Det rann nedför magen på mig och fortsatte att rinna hela dagen så fort jag rörde armen.

På torsdagen höll jag mig stilla och märkte till min glädje att jag hade fått en skorpa på ingångshålet!

Nu pumpas äckelvätska ut i min armhåla istället och jag har en stor bula vid sidan av armhålan och en under armhålan.

Kanske måste jag in på avdelningen redan nu i helgen och be dem tömma ut vätskan, så att jag slipper ha ont.

Avslutningsvis vill jag berätta om en incident som gjorde att jag kände mig gammal.

L sjöng "We are the champions" och jag frågade honom om han visste vem det var som sjöng den låten..... Jo, det visste han sa han och jag tänkte att jag hade en musikbegåvad son som redan nu lyssnade på Queen.

- Crazy Frog! triumferade han och sjöng vidare på en rapliknande vers.....

Ridå!

Kram på er! A-K

3 kommentarer:

  1. Ja se dagens ungdom!! Hoppas att det blir bättre med armhålan snart... Jag hatar oxå äckelvätska.. Blää!! Ta hand om dig gumman!! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Håller med, ta bort dränage är en obehaglig erfarenhet.
    Men nu går du bara mot bättre dagar! Dom små eländiga, om det nu fanns några kvar, är nu borta! Jag gratulerar!! =)

    Idag startar min strålning, var iväg den 25 maj o blev tatuerad.. jodå, modern är jag oxå!

    Jag vet inte om jag är nervös inför detta för jag är så stressad.. Känns som det rusar i kroppen o jag ser bara saker jag ska göra. Helst sjuttioelva saker samtidigt.. Kanske allt börjar komma ifatt..

    Sköt om dig!

    Rapport från strålningen kommer.

    Kramar Monne

    SvaraRadera
  3. Min bröstsköterska rådde mig att använda bindor om det började läcka! lät lite äckligt sådär men funkade väldigt bra...

    SvaraRadera