tisdag 14 december 2010

Det här med tänderna...

... efter cytostatika är väl sådär, va?

Jag åkte iväg till tandläkaren för att laga ett hål. Min vanliga tandläkare hade fullt, så jag fick en annan.

När jag kom in satt hon och studerade mina röntgenbilder och vände sig sedan om till mig och sa:
- Jaha, jag ser att du har en del början till hål också... Har ni diskuterat vad du ska göra för att undvika dem?
- Ja, jag ska skölja med fluor, sade jag.
- Ja och så kan du ju bli bättre på att borsta tänderna, sade hon med ett överlägset flin. Har ni pratat om orsaken till att du har de här kariesangreppen? Du kanske får vara noggrannare när du borstar tänderna?
- Jag vet orsaken, sade jag och blinkade bort tårarna. Jag har genomgått cytostatikabehandlingar och slemhinnorna blir torrare då. Läkarna sa att jag kan få problem med karies....

Hon hostade till och blev röd om kinderna.
- Cytostatika? Det står inte i din journal...
Ja, cytostatika gör ju att karies får bättre fäste i munnen och där har vi ju orsaken.

Sedan bad hon om ursäkt och berömde min goda tandhygien när hon tittade mig i munnen.
Jag ryckte på axlarna och sa att det inte gjorde något. Och det gjorde det inte...då.

När jag körde hem från tandläkaren, grät jag.

Ja, jag har haft en jobbig dag och det var säkert droppen som fick bägaren att rinna över när hon fällde sina okänsliga kommentarer, men jag tycker ändå att det var onödigt.

Speciellt idag och till mig.

Har man inte haft nog med skit, kan jag tänka ibland. Idag är en sådan dag när jag öm i käken, sitter och tycker synd om mig själv.

- Oj, vad din livmodertapp är känslig, sade gynekologen när hon skulle knipsa av ett cellprov imorse och det började blöda.

Cytostatika gör ju att slemhinnorna blir torra, sade hon förklarande.

Ja, det har gått ett bra tag sedan jag var sjuk men fortfarande blir jag påmind om skiten.

Det går inte att lägga den här skiten bakom sig!

7 kommentarer:

  1. Hej- jag hittade din blog i september- då jag startade min blog :) - o sen skrev du inget mer...
    Ja- vi påminns alt för ofta- o du har ju kommit ännu längre på väg i denna cancerresan än mig ( diagnos mai 2009 ) - så då förväntar man sig kanske ännu mer att man borde få känna sig mer " normal".
    Jag sliter med att hitta tillbaks til min identitet o mitt tidigare liv- blir förbryllad av att vägen tillbaka tar så mycket längre tid än jag hade förväntat.
    Lycka till, mvh Ingrid

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att det för alltid kommer att vara med. Tankar och minnen. Kroppen glömmer dessutom aldrig. Kan räcka med som du sa en mening med några få ord så kastas man tillbaka. Jag hoppas och tror fortfarande att jag en dag inte ska kastas lika långt tillbaka, samt att ta mig upp mycket snabbare.
    Idag gör det fortfarande för ont.
    Vi kämpar på!
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Skönt att "läsa" från dig.

    Varma kramar
    Monne

    SvaraRadera
  4. hejsan jag skulle vilja kontakta dig privat kan du skicka mig den meil ? ! jag heter victoria tanzi och är en tjej på 17 år . jag skulle vilja ställa dig ett par frågor för ett arbete kontakta mig på hbktjejen@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Usch ja en del läkare/tandläkare och andra kan då fälla onödiga kommentarer. Hoppas hon lärde sig något av det här och aldrig mer är så nedlåtande mot någon patient!

    Läste om dina problem med axeln också. Jag har samma och är utredd hos Neurologen för det. Inga fel så jag antar det är samma för mig att cytostatikan försvagat mig bara. Jag ska få vattensjukgymnastik för min. Har du kollat om du kan få det?

    Kram Lisa (Shakiro på Cancertjejerna)

    SvaraRadera
  6. Lisa: Ja, jag kan få sjukgymnastik om problemen med axeln återkommer. Kram till dig!

    Monne: Hur är det med dig? Skriv gärna! Kram

    Ima: Håller med dig! Kramar tillbax

    Ingrid H: Ja, jag slutade blogga, eftersom jag ville gå vidare. Den hade fyllt sin funktion redan. Jag har kvar den, eftersom jag hoppas att den kan hjälpa andra. Kunskap är makt! Lycka till! Kram till dig

    Victoria Tanzi: Jag vill vara anonym här på nätet med hänsyn till min familj och mig själv. I annat fall så kan jag inte vara ärlig fullt ut i mina tankar/känslor och då tappar bloggen sin funktion.
    Du får gärna fråga mig frågor här i kommentarsfältet, så svarar jag dig den vägen istället.
    Kram till dig

    SvaraRadera
  7. Hej fina du!
    Jag har helt glömt bort att kontakta dig. Jag blev så glad när du skrev i min blogg. Inte har det varit lätt att träffa trippel negativa "kompisar" ;)
    Du gav mig oerhört mycket hopp och livsglädje genom att dela med dig av din historia. TACK! Kontakta mig gärna på kjellers@live.com
    Kram
    Annika

    SvaraRadera